Dostawa i wdrożenie systemów informatycznych z uruchomieniem e-usług dla Miasta Kraśnik

Publication date 2019-12-02
End date 2019-12-16 00:00:00
Instytucja Miasto Kraśnik
Miejscowość Kraśnik
Województwo lubelskie
Branża
  • Pakiety oprogramowania i systemy informatyczne

Szczegóły

Numer ogłoszenia 630732-N-2019
Document type ZP-400
Cpv code 480000008
Adres strony internetowej siwz
BZP Zobacz

Przedmiot zamówienia

1. Przedmiotem zamówienia pn. „Dostawa i wdrożenie systemów informatycznych
z uruchomieniem e-usług dla Miasta Kraśnik” jest dostarczenie i wdrożenie
w Urzędzie Miasta Kraśnik zintegrowanego systemu informatycznego wspierającego procesy wewnętrzne związane ze świadczeniem usług publicznych, a także pełną elektronizację wybranych usług i umożliwienie ich świadczenia przez Internet.
Zamówienie jest realizowane w ramach projektu pn. „Specjalistyczne wsparcie dla administracji publicznej w 6 miastach z obszaru województwa lubelskiego”, współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020, Oś priorytetowa II. Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.18 Wysokiej jakości usługi administracyjne.
2. Przedmiot zamówienia obejmuje w szczególności:
1) przeprowadzenie analizy wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych oraz zaprojektowanie architektury Systemu i opracowanie Koncepcji Systemu,
2) dostawę Oprogramowania:
a. Portal mieszkańca;
b. Zintegrowany System Dziedzinowy;
c. System elektronicznego obiegu dokumentów;
d. System zarządzania zasobami informacji przestrzennej z portalem mapowym;
e. System zarządzania budżetem;
f. System obsługi zamówień publicznych.
3) dostosowanie lub wykonanie formularzy elektronicznych koniecznych dla uruchomienia następujących e-usług na co najmniej 4. poziomie dojrzałości:
a. Prowadzenie spraw w zakresie podatku od nieruchomości od osób fizycznych;
b. Prowadzenie spraw w zakresie podatku od nieruchomości od osób prawnych;
c. Prowadzenie spraw w zakresie podatku rolnego od osób fizycznych;
d. Prowadzenie spraw w zakresie podatku rolnego od osób prawnych;
e. Prowadzenie spraw w zakresie podatku leśnego od osób fizycznych;
f. Prowadzenie spraw w zakresie podatku leśnego od osób prawnych;
g. Prowadzenie spraw w zakresie podatku od środków transportowych;
h. Prowadzenie spraw w zakresie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
4) elektronizację procesów wewnętrznych związanych ze świadczeniem przez jednostkę Zamawiającego e-usług publicznych wskazanych w pkt. powyżej,
5) migrację danych do Systemu z istniejących i wykorzystywanych przez Zamawiającego systemów informatycznych i baz danych,
6) digitalizację zasobów informacji przestrzennej,
7) wdrożenie dostarczonego Oprogramowania, tj.:
a. Portal mieszkańca;
b. Zintegrowany System Dziedzinowy;
c. System elektronicznego obiegu dokumentów;
d. System zarządzania zasobami informacji przestrzennej z portalem mapowym;
e. System zarządzania budżetem;
f. System obsługi zamówień publicznych,
w tym instalacja ww. Oprogramowania, jego konfiguracja, uruchomienie, testowanie oraz przeprowadzenie szkoleń niezbędnych dla korzystania z Systemu przez pracowników Zamawiającego,
8) opracowanie dokumentacji technicznej Systemu,
9) udzielenie Zamawiającemu licencji na korzystanie z Oprogramowania, Dokumentacji i innych utworów opisanych Umową,
10) świadczenie usług opieki serwisowej dla wdrożonego Oprogramowania Aplikacyjnego.
3. Przedmiot zamówienia został szczegółowo opisany w załączniku nr 1 do SIWZ – szczegółowy opis przedmiotu zamówienia.

Dodatkowe informacje

GuidZP400 0b7371ae-024e-4bfc-b421-4909145ee047
Biuletyn 630732-N-2019
Zamawiajacy nazwa Miasto Kraśnik
Regon 52410500000000
Zamawiajacy adres ulica ul. Lubelska
Zamawiajacy adres numer domu 84
Zamawiajacy miejscowosc Kraśnik
Zamawiajacy kod pocztowy 23-200
Zamawiajacy panstwo Polska
Zamawiajacy wojewodztwo lubelskie
Zamawiajacy telefon 818 251 540
Zamawiajacy fax 818 252 709
Zamawiajacy email zp@krasnik.eu
Adres strony url https://umkrasnik.bip.lubelskie.pl/index.php?id=51
Zamieszczanie obowiazkowe 1
Ogloszenie dotyczy 1
Czy finansowane z unii 1
Nazwa projektu programu Zamówienie jest realizowane w ramach projektu pn. „Specjalistyczne wsparcie dla administracji publicznej w 6 miastach z obszaru województwa lubelskiego”, współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020, Oś priorytetowa II. Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.18 Wysokiej jakości usługi administracyjne.
Czy ubiegac zaklady pracy 2
Minimalny procent zatrudnienia 0%
Rodzaj zamawiajacego 2
Czy dostep dokumentow zamowienia 1
Dostep dokumentow zamowienia https://umkrasnik.bip.lubelskie.pl/index.php?id=51
Czy zamieszczona bedzie specyfikacja 1
Zamieszczona bedzie specyfikacja https://umkrasnik.bip.lubelskie.pl/index.php?id=51
Czy wymagane przeslanie ofert 1
Wymagane przeslanie ofert inny Oferty należy złożyć w formie pisemnej.
Dopuszczone wymagane przeslanie ofert adres ul. Lubelska 84, 23-200 Kraśnik
Nazwa nadana zamowieniu Dostawa i wdrożenie systemów informatycznych z uruchomieniem e-usług dla Miasta Kraśnik
Numer referencyjny BFiZP.271.1.39.2019
Rodzaj zamowienia 1
Okreslenie przedmiotu 1. Przedmiotem zamówienia pn. „Dostawa i wdrożenie systemów informatycznych z uruchomieniem e-usług dla Miasta Kraśnik” jest dostarczenie i wdrożenie w Urzędzie Miasta Kraśnik zintegrowanego systemu informatycznego wspierającego procesy wewnętrzne związane ze świadczeniem usług publicznych, a także pełną elektronizację wybranych usług i umożliwienie ich świadczenia przez Internet. Zamówienie jest realizowane w ramach projektu pn. „Specjalistyczne wsparcie dla administracji publicznej w 6 miastach z obszaru województwa lubelskiego”, współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020, Oś priorytetowa II. Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.18 Wysokiej jakości usługi administracyjne. 2. Przedmiot zamówienia obejmuje w szczególności: 1) przeprowadzenie analizy wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych oraz zaprojektowanie architektury Systemu i opracowanie Koncepcji Systemu, 2) dostawę Oprogramowania: a. Portal mieszkańca; b. Zintegrowany System Dziedzinowy; c. System elektronicznego obiegu dokumentów; d. System zarządzania zasobami informacji przestrzennej z portalem mapowym; e. System zarządzania budżetem; f. System obsługi zamówień publicznych. 3) dostosowanie lub wykonanie formularzy elektronicznych koniecznych dla uruchomienia następujących e-usług na co najmniej 4. poziomie dojrzałości: a. Prowadzenie spraw w zakresie podatku od nieruchomości od osób fizycznych; b. Prowadzenie spraw w zakresie podatku od nieruchomości od osób prawnych; c. Prowadzenie spraw w zakresie podatku rolnego od osób fizycznych; d. Prowadzenie spraw w zakresie podatku rolnego od osób prawnych; e. Prowadzenie spraw w zakresie podatku leśnego od osób fizycznych; f. Prowadzenie spraw w zakresie podatku leśnego od osób prawnych; g. Prowadzenie spraw w zakresie podatku od środków transportowych; h. Prowadzenie spraw w zakresie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. 4) elektronizację procesów wewnętrznych związanych ze świadczeniem przez jednostkę Zamawiającego e-usług publicznych wskazanych w pkt. powyżej, 5) migrację danych do Systemu z istniejących i wykorzystywanych przez Zamawiającego systemów informatycznych i baz danych, 6) digitalizację zasobów informacji przestrzennej, 7) wdrożenie dostarczonego Oprogramowania, tj.: a. Portal mieszkańca; b. Zintegrowany System Dziedzinowy; c. System elektronicznego obiegu dokumentów; d. System zarządzania zasobami informacji przestrzennej z portalem mapowym; e. System zarządzania budżetem; f. System obsługi zamówień publicznych, w tym instalacja ww. Oprogramowania, jego konfiguracja, uruchomienie, testowanie oraz przeprowadzenie szkoleń niezbędnych dla korzystania z Systemu przez pracowników Zamawiającego, 8) opracowanie dokumentacji technicznej Systemu, 9) udzielenie Zamawiającemu licencji na korzystanie z Oprogramowania, Dokumentacji i innych utworów opisanych Umową, 10) świadczenie usług opieki serwisowej dla wdrożonego Oprogramowania Aplikacyjnego. 3. Przedmiot zamówienia został szczegółowo opisany w załączniku nr 1 do SIWZ – szczegółowy opis przedmiotu zamówienia.
Cpv glowny przedmiot 48000000-8
Szacunkowa wartosc zamowienia calosc 880000,00
Waluta calosc PLN
Data zakonczenia 2021-03-31T00:00:00+02:00
Informacje na temat katalogow Termin wykonania zamówienia: 1) realizacja przedmiotu zamówienia w zakresie wskazanym w dziale I ust. 2 pkt 1, pkt 2 lit. b, c, e, f, pkt 3 – 6, pkt 7 lit. b, c, e, f, pkt. 8 i 9 w terminie do dnia 31 marca 2021 r., 2) realizacja przedmiotu zamówienia w zakresie wskazanym w dziale I ust. 2 pkt 2 lit. a i d oraz pkt 7 lit. a i d w terminie do dnia 31 marca 2020 r. 3) świadczenie usług opieki serwisowej: 24 miesiące od dnia Odbioru Końcowego bez zastrzeżeń.
Okreslenie warunkow Zamawiający nie precyzuje tego warunku udziału w postępowaniu.
Sytuacja finansowa okreslenie warunkow Zamawiający nie precyzuje tego warunku udziału w postępowaniu.
Zdolnosc techniczna okreslenie warunkow 1) warunek dotyczący wykonania łącznie: a) co najmniej 1 zadania polegającego na dostawie i wdrożeniu systemów informatycznych, w tym systemu dziedzinowego obsługującego co najmniej obszar podatków i opłat lokalnych, księgowości, budżetu, kadr i płac oraz zintegrowanego z nim systemu elektronicznego dokumentów o wartości nie mniejszej niż 300 000,00 zł brutto, b) co najmniej 1 zadania polegającego na dostawie i wdrożeniu portalu e-usługowego umożliwiającego dostęp do danych podatkowych lub finansowych zintegrowanego z platformą ePUAP o wartości nie mniejszej niż 100 000,00 zł brutto, c) co najmniej 1 zadania polegającego na dostawie i wdrożeniu systemu informacji przestrzennej o wartości nie mniejszej niż 100 000,00 zł brutto. Warunek oceniony zostanie na podstawie wykazu (wzór stanowi załącznik nr 7 do SIWZ) zadań polegających na dostawie i wdrożeniu systemów informatycznych, w tym systemu dziedzinowego obsługującego co najmniej obszar podatków i opłat lokalnych, księgowości, budżetu, kadr i płac oraz zintegrowanego z nim systemu elektronicznego dokumentów o wartości nie mniejszej niż 300 000 zł brutto oraz zadań polegających na dostawie i wdrożeniu portalu e-usługowego umożliwiającego dostęp do danych podatkowych lub finansowych zintegrowanego z platformą ePUAP o wartości nie mniejszej niż 100 000,00 zł brutto, a także zadań polegających na dostawie i wdrożeniu systemu informacji przestrzennej o wartości nie mniejszej niż 100 000,00 zł brutto, wykonanych nie wcześniej niż w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy te zostały wykonane, z załączeniem dowodów określających, czy te dostawy zostały wykonane należycie, przy czym dowodami są referencje bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz którego ww. dostawy były wykonywane, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze wykonawca nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów – oświadczenie Wykonawcy. Warunek zostanie uznany za spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże się należycie wykonanymi łącznie: a) co najmniej 1 zadaniem polegającym na dostawie i wdrożeniu systemów informatycznych, w tym systemu dziedzinowego obsługującego co najmniej obszar podatków i opłat lokalnych, księgowości, budżetu, kadr i płac oraz zintegrowanego z nim systemu elektronicznego dokumentów o wartości nie mniejszej niż 300 000,00 zł brutto, b) co najmniej 1 zadaniem polegającym na dostawie i wdrożeniu portalu e-usługowego umożliwiającego dostęp do danych podatkowych lub finansowych zintegrowanego z platformą ePUAP o wartości nie mniejszej niż 100 000,00 zł brutto, c) co najmniej 1 zadaniem polegającym na dostawie i wdrożeniu systemu informacji przestrzennej o wartości nie mniejszej niż 100 000,00 zł brutto. W przypadku podania kwot w walutach obcych Zamawiający dokona ich przeliczenia według średniego kursu Narodowego Banku Polskiego (NBP) z dnia opublikowania ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych. Jeżeli w dniu opublikowania ogłoszenia o zamówieniu, NBP nie opublikuje informacji o średnim kursie walut, Zamawiający dokona odpowiednich przeliczeń wg średniego kursu z pierwszego, kolejnego dnia, w którym NBP opublikuje ww. informacje. 2) warunek dotyczący dysponowania osobami, które będą realizowały zamówienie tj. dysponowanie: a) co najmniej jedną osobą do pełnienia funkcji Kierownika Projektu, która posiada niezbędną wiedzę i doświadczenie, tj. w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert kierowała realizacją co najmniej dwóch zamówień obejmujących dostawę, wdrożenie i integrację systemów informatycznych wraz z uruchomieniem e-usług, pełniąc funkcję kierownika projektu lub zastępcy lub równoważną, związaną z kierowaniem pracą zespołu, b) co najmniej jedną osobą do pełnienia funkcji Wdrożeniowca systemów informatycznych, która posiada niezbędną wiedzę i doświadczenie, tj. w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert uczestniczyła wykonując prace wdrożeniowe, w co najmniej dwóch zamówieniach obejmujących dostawę i wdrożenie zintegrowanych systemów informatycznych obsługujących podatki i księgowość, c) co najmniej jedną osobą do pełnienia funkcji Wdrożeniowca systemów informatycznych, która posiada niezbędną wiedzę i doświadczenie, tj. w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert uczestniczyła wykonując prace wdrożeniowe w co najmniej dwóch zamówieniach obejmujących dostawę i wdrożenie systemu elektronicznego obiegu dokumentów, d) co najmniej jedną osobą do pełnienia funkcji Wdrożeniowca systemów informatycznych, która posiada niezbędną wiedzę i doświadczenie, tj. w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert uczestniczyła wykonując prace wdrożeniowe w co najmniej dwóch zamówieniach obejmujących dostawę i wdrożenie systemu informacji przestrzennej. Warunek oceniony zostanie na podstawie wykazu osób (załącznik nr 8 do SIWZ) skierowanych przez Wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego, w szczególności odpowiedzialnych za kierowanie projektami obejmującymi dostawę, wdrożenie i integrację systemów informatycznych wraz z uruchomieniem e-usług oraz wdrożeniowcami systemów informatycznych, wraz z informacjami na temat ich funkcji, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia publicznego, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami. Warunek zostanie uznany za spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże się dysponowaniem: a) co najmniej jedną osobą do pełnienia funkcji Kierownika Projektu, która posiada niezbędną wiedzę i doświadczenie, tj. w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert kierowała realizacją co najmniej dwóch zamówień obejmujących dostawę, wdrożenie i integrację systemów informatycznych wraz z uruchomieniem e-usług, pełniąc funkcję kierownika projektu lub zastępcy lub równoważną, związaną z kierowaniem pracą zespołu, b) co najmniej jedną osobą do pełnienia funkcji Wdrożeniowca systemów informatycznych, która posiada niezbędną wiedzę i doświadczenie, tj. w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert uczestniczyła wykonując prace wdrożeniowe, w co najmniej dwóch zamówieniach obejmujących dostawę i wdrożenie zintegrowanych systemów informatycznych obsługujących podatki i księgowość, c) co najmniej jedną osobą do pełnienia funkcji Wdrożeniowca systemów informatycznych, która posiada niezbędną wiedzę i doświadczenie, tj. w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert uczestniczyła wykonując prace wdrożeniowe w co najmniej dwóch zamówieniach obejmujących dostawę i wdrożenie systemu elektronicznego obiegu dokumentów, d) co najmniej jedną osobą do pełnienia funkcji Wdrożeniowca systemów informatycznych, która posiada niezbędną wiedzę i doświadczenie, tj. w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert uczestniczyła wykonując prace wdrożeniowe w co najmniej dwóch zamówieniach obejmujących dostawę i wdrożenie systemu informacji przestrzennej. Na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu, Wykonawca wraz z ofertą złoży oświadczenie, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do SIWZ. Dokumenty potwierdzające spełnianie warunków udziału w postępowaniu, które Wykonawca złoży w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego zostały wskazane w dziale IX lit. C ust. 1 SIWZ.
Czy oswiadczenie niepodleganiu wykluczenia 1
Wykaz dokumentow zaswiadczen nie są wymagane
Zakresie warunkow udzialu 1) wykaz dostaw (wzór stanowi załącznik nr 7 do SIWZ) potwierdzających spełnianie warunku udziału w postepowaniu, o którym mowa w dziale VII lit. B ust. 3 pkt 1 SIWZ, wykonanych nie wcześniej niż w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy te zostały wykonane, z załączeniem dowodów określających, czy te dostawy zostały wykonane należycie, 2) wykaz osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego, w szczególności odpowiedzialnych za kierowanie projektami obejmującymi dostawę, wdrożenie i integrację systemów informatycznych wraz z uruchomieniem e-usług oraz wdrożeniowcami systemów informatycznych, wraz z informacjami na temat ich funkcji, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia publicznego, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami (wzór stanowi załącznik nr 8 do SIWZ), potwierdzający dysponowanie osobami, o których mowa w dziale VII lit. B ust. 3 pkt 2 SIWZ, 3) jeżeli wykonawca, wykazując spełnianie warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, polega na zdolnościach innych podmiotów na zasadach określonych w art. 22a ustawy, zamawiający, w celu oceny, czy wykonawca będzie dysponował niezbędnymi zasobami w stopniu umożliwiającym należyte wykonania zamówienia oraz oceny, czy stosunek łączący wykonawcę z tymi podmiotami gwarantuje rzeczywisty dostęp do ich zasobów, żąda dokumentów, które określają w szczególności: a) zakres dostępnych wykonawcy zasobów innego podmiotu, b) sposób wykorzystania zasobów innego podmiotu, przez wykonawcę, przy wykonywaniu zamówienia, c) zakres i okres udziału innego podmiotu przy wykonywaniu zamówienia publicznego, d) czy podmiot, na zdolnościach którego wykonawca polega w odniesieniu do warunków udziału w postępowaniu dotyczących doświadczenia, zrealizuje dostawy, których wskazane zdolności dotyczą, o ile nie zawierają tych informacji dokumenty złożone wraz z ofertą.
Wykaz potwierdzenie okolicznosci Wykonawca przekaże próbkę oferowanego oprogramowania przygotowaną zgodnie z wymaganiami określonymi w załączniku nr 10 do SIWZ, na dwóch dyskach twardych przenośnych (podstawowym i zapasowym) w postaci wirtualnej maszyny z zainstalowanym systemem operacyjnym, bazodanowym i oferowanym przez Wykonawcę pakietem oprogramowania zasilonym przykładowymi danymi, które umożliwiają przeprowadzenie procedury badania próbki w zakresie funkcjonalności opisanej w scenariuszach (Wykonawca zobowiązany jest w terminie wskazanym przez Zamawiającego przeprowadzić demonstrację złożonej próbki, zgodnie z zasadami określonymi w załączniku nr 10 do SIWZ).
Inne dokumenty niewymienione Wykonawca, wraz z wypełnionym formularzem ofertowym (załącznik nr 2 do SIWZ), podpisanym przez upełnomocnionych przedstawicieli, składa: 1) aktualne na dzień składania ofert, oświadczenie, o którym mowa w art. 25a ust. 1 ustawy Pzp, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do SIWZ, dotyczące przesłanek wykluczenia z postępowania, 2) aktualne na dzień składania ofert, oświadczenie, o którym mowa w art. 25a ust. 1 ustawy Pzp, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do SIWZ, dotyczące spełniania warunków udziału w postępowaniu, 3) wykonawca, który polega na zdolnościach innych podmiotów w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu, musi udowodnić zamawiającemu, że realizując zamówienie, będzie dysponował niezbędnymi zasobami tych podmiotów, w szczególności przedstawiając zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na potrzeby realizacji zamówienia (wzór zobowiązania stanowi załącznik nr 5 do SIWZ), 4) wykonawca, który powołuje się na zasoby innych podmiotów, w celu wykazania braku istnienia wobec nich podstaw wykluczenia oraz spełniania, w zakresie, w jakim powołuje się na ich zasoby, warunków udziału w postępowaniu zamieszcza informacje o tych podmiotach w oświadczeniach, o których mowa w ust. 1 i 2, 5) w przypadku wspólnego ubiegania się o zamówienie przez wykonawców, oświadczenia, o których mowa w ust. 1 i ust. 2, składa każdy z wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie, 6) jeżeli prawo do podpisywania oferty nie wynika z dostępnych zamawiającemu dokumentów, należy dołączyć pełnomocnictwo do podpisania oferty – oryginał lub notarialnie poświadczoną kopię. Wykonawca, w terminie 3 dni od dnia zamieszczenia na stronie internetowej zamawiającego informacji, o których mowa w art. 86 ust. 5 ustawy Pzp, przekazuje zamawiającemu oświadczenie o przynależności lub braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej, w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 369). Wraz ze złożeniem oświadczenia, wykonawca może przedstawić dowody, że powiązania z innym wykonawcą nie prowadzą do zakłócenia konkurencji w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 6 do SIWZ.
Czy wadium 1
Wadium 1. Każda oferta musi być zabezpieczona wadium w wysokości 20 000,00 zł (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych), które może być wnoszone w:  pieniądzu,  poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo- -kredytowej, z tym że poręczenie kasy jest zawsze poręczeniem pieniężnym,  gwarancjach bankowych,  gwarancjach ubezpieczeniowych,  poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 310 ze zm.). 2. Wadium wnoszone w formie pieniężnej należy wpłacić przelewem na rachunek bankowy Zamawiającego: Bank Polska Kasa Opieki S.A. nr 46 1240 5497 1111 0010 4019 7424. 3. Jeżeli wadium zostanie wniesione w pieniądzu przelewem, zaleca się, aby wykonawca dołączył do oferty kserokopię wpłaty wadium z potwierdzeniem dokonanego przelewu. W tytule przelewu należy wpisać: wadium - przetarg na „Dostawę i wdrożenie systemów informatycznych z uruchomieniem e-usług dla Miasta Kraśnik”. 4. W przypadku wniesienia wadium w formie gwarancji lub poręczenia dokument zabezpieczenia (oryginał) należy złożyć przed upływem terminu składania ofert w siedzibie Zamawiającego, w oddzielnej kopercie oznaczonej: ,,Wadium - Dostawa i wdrożenie systemów informatycznych z uruchomieniem e-usług dla Miasta Kraśnik”, a do oferty dołączyć kopię, której zgodność z oryginałem poświadczono. 5. Dokument wniesienia wadium w formie gwarancji lub poręczenia winien zawierać bezwarunkowe i nieodwołalne zobowiązanie gwaranta lub poręczyciela zapłaty wymaganej kwoty wadium, na pisemne żądanie Zamawiającego wzywające do zapłaty kwoty wadium, powstałe na skutek okoliczności określonych w ustawie. 6. Wadium musi być wniesione przed upływem terminu składania ofert, tj. do 16.12.2019 r. do godz. 11:00 (w przypadku wadium wniesionego w pieniądzu liczy się data wpływu środków na rachunek bankowy Zamawiającego). 7. Oferta Wykonawca, który nie wniósł wadium podlega odrzuceniu. 8. Oferty Wykonawców, którzy wnieśli wadium w sposób nieprawidłowy, zostaną odrzucone. 9. Zamawiający zwraca wadium wszystkim wykonawcom niezwłocznie po wyborze oferty najkorzystniejszej lub unieważnieniu postępowania, z wyjątkiem wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza. 10. Wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, zamawiający zwraca wadium niezwłocznie po zawarciu umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz wniesieniu zabezpieczenia należytego wykonania umowy, jeżeli jego wniesienia żądano. 11. Zamawiający zwraca niezwłocznie wadium na wniosek wykonawcy, który wycofał ofertę przed upływem terminu składania ofert. 12. Zamawiający żąda ponownego wniesienia wadium przez wykonawcę, któremu zwrócono wadium na podstawie ust. 9, jeżeli w wyniku rozstrzygnięcia odwołania jego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza. Wykonawca wnosi wadium w terminie określonym przez zamawiającego. 13. Jeżeli wadium wniesiono w pieniądzu, zamawiający zwraca je wraz z odsetkami wynikającymi z umowy rachunku bankowego, na którym było ono przechowywane, pomniejszone o koszty prowadzenia rachunku bankowego oraz prowizji bankowej za przelew pieniędzy na rachunek bankowy wskazany przez wykonawcę. 14. Zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami, jeżeli: 1) wykonawca, w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 3 i 3a, z przyczyn leżących po jego stronie, nie złożył oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1, oświadczenia, o którym mowa w art. 25a ust. 1, pełnomocnictw lub nie wyraził zgody na poprawienie omyłki, o której mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3, co spowodowało brak możliwości wybrania oferty złożonej przez wykonawcę jako najkorzystniejszej, 2) wykonawca, którego oferta została wybrana: a) odmówił podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego na warunkach określonych w ofercie, b) nie wniósł zabezpieczenia należytego wykonania umowy, c) zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego stało się niemożliwe z przyczyn leżących po stronie wykonawcy. 15. Wadium wniesione przez jednego ze wspólników konsorcjum uważa się za wniesione prawidłowo.
Zastosowanie procedury pzp 1
Zmiana umowy 1
Zmiana umowy tekst 1. Wszelkie informacje zawarte są w projekcie umowy stanowiącym załącznik nr 9 do SIWZ. 2. Zamawiający przewiduje możliwość dokonania zmian w umowie w następujących przypadkach: 1) w przypadku przerwy w pracach spowodowanej działaniem siły wyższej jako zdarzenia zewnętrznego, niemożliwego do przewidzenia i niemożliwego do zapobieżenia, skutkującego niemożnością dotrzymania terminu realizacji zamówienia, termin ten może ulec przedłużeniu, nie więcej jednak niż o czas trwania tych okoliczności. Do okoliczności, o których mowa w zdaniu powyżej, zaliczyć należy w szczególności przypadek wystąpienia siły wyższej, to znaczy niezależnego od Wykonawcy losowego zdarzenia zewnętrznego, które było niemożliwe do przewidzenia w momencie zawarcia umowy i któremu nie można było zapobiec mimo dochowania należytej staranności. Przypadkami siły wyższej są m.in.: powódź, pożar, trzęsienie ziemi i inne klęski żywiołowe, nagłe i długotrwałe przerwy w dostawie energii elektrycznej, epidemie, promieniowanie lub skażenia, katastrofy komunikacyjne lub budowlane, zamieszki, strajki, ataki terrorystyczne, działania wojenne (zbrojne), 2) w zakresie zmiany formy zabezpieczenia Umowy, 3) zmiany obowiązujących przepisów, jeżeli konieczne będzie dostosowanie treści Umowy do aktualnego stanu prawnego, 4) potrzeby dokonania zmian w Załączniku nr 4 do Umowy, w sytuacji kiedy w toku realizacji Umowy okaże się, że postanowienia tego załącznika wymagają zmiany, 5) zaistnienia okoliczności (technicznych, gospodarczych i tym podobnych), których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia Umowy (z zastrzeżeniem, że zmiany te nie mogą powodować zmiany terminu zakończenia realizacji Umowy ani też wysokości wynagrodzenia, ani obniżenia parametrów technicznych i jakościowych zaoferowanego przedmiotu zamówienia) - na przykład zmiana oferowanych przez Wykonawcę wersji oprogramowania w sytuacji wprowadzenia na rynek przez Wykonawcę nowszej wersji oprogramowania, 6) zmiana terminu realizacji Przedmiotu Umowy – w sytuacji oczekiwania na wejście w życie nowelizacji przepisów prawa związanych z realizacją przedmiotu Umowy, w sytuacji kiedy wejście w życie tejże nowelizacji ma nastąpić w perspektywie nie dłuższej niż 2 miesiące od planowanego terminu wykonania Przedmiotu Umowy, 7) zmiany albo rezygnacji z podwykonawcy będącego podmiotem, na którego zasoby Wykonawca powoływał się, na zasadach określonych w art. 22a ust. 1 ustawy Pzp, w celu wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w art. 22 ust. 1. pkt 2) ustawy Pzp Wykonawca jest obowiązany wykazać Zamawiającemu, iż proponowany inny podwykonawca lub Wykonawca samodzielnie spełnia je w stopniu nie mniejszym niż podwykonawca, na którego zasoby Wykonawca powoływał się w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia, 8) przerwania prac przez właściwe organy administracji albo jako wykonanie prawomocnego orzeczenia sądu, za co nie można przypisać winy Wykonawcy i w takim przypadku Zamawiający dopuszcza wydłużenie terminu realizacji Umowy o czas tej przerwy, 9) gdy wystąpią inne udokumentowane przyczyny niezależne od Wykonawcy, mające wpływ na realizację Umowy - Zamawiający dopuszcza wydłużenie, terminu realizacji Umowy o czas usunięcia tychże udokumentowanych przyczyn, 10) w przypadku przestojów i opóźnień z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego, mających bezpośredni wpływ na termin wykonania przedmiotu umowy, z zastrzeżeniem, że okres przesunięcia terminu nie może być dłuższy niż okres trwania udokumentowanych przestojów i opóźnień, 11) gdy konieczne okaże się wykonanie prac dodatkowych uniemożliwiających kontynuowanie prac będących przedmiotem zamówienia, czego nie można było stwierdzić w dniu zawarcia umowy - w takim przypadku Zamawiający dopuszcza wydłużenie terminu realizacji Umowy o czas wykonania takich prac, 12) zmiana sposobu wykonania Umowy - z przyczyn technicznych niezawinionych przez Wykonawcę zaistniałych w trakcie realizacji Przedmiotu Umowy, 13) zmiana sposobu odbioru, terminu wykonania Przedmiotu Umowy lub sposobu dokonywania płatności - w sytuacjach wynikających ze zmiany specyfiki działalności Zamawiającego i jego potrzeb, 14) zmiana terminu wykonania lub odbioru Przedmiotu Umowy lub jego części - w sytuacji podjęcia przez Zamawiającego decyzji o przeprowadzeniu przez osobę trzecią kontroli jakości i sposobu wykonania Przedmiotu Umowy, o czas trwania kontroli, 15) w przypadku zmiany przepisów prawa, opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, Dzienniku Ustaw, Monitorze Polskim lub Dzienniku Urzędowym odpowiedniego ministra lub prawa lokalnego, wydania decyzji, zarządzeń lub zaleceń przez organy administracji publicznej, dopuszcza się zmianę sposobu realizacji Przedmiotu Umowy, zakresu lub terminu wykonania Umowy, adekwatną do wprowadzonych zmian, 16) dopuszczalne będą inne zmiany Umowy, o ile nie będą one istotne w stosunku do treści oferty, 17) dopuszcza się inne zmiany, o ile zachodzi co najmniej jedna z okoliczności zawartych w art. 144 ust. 1 ustawy Pzp. 18) Inicjatorem zmian może być Zamawiający lub Wykonawca poprzez pisemne wystąpienie w okresie obowiązywania Umowy zawierające opis proponowanych zmian, ich uzasadnienie oraz termin wprowadzenia. 3. W przypadku złożenia wniosku o dokonanie zmiany: 1) przez Zamawiającego – Wykonawca w terminie uzgodnionym przez Strony przygotuje założenia projektowe dotyczące dokonania wnioskowanej zmiany, 2) przez Wykonawcę – wraz z takim wnioskiem Wykonawca przedłoży założenia projektowe dotyczące dokonania wnioskowanej zmiany. 4. Wniosek o dokonanie zmiany powinien prezentować wszelkie aspekty zmiany w odniesieniu do zakresu oraz trybu i warunków zmiany Umowy, a w szczególności wpływ dokonania zmiany na Harmonogram Ramowy, na zakres funkcjonalny lub niefunkcjonalny Oprogramowania oraz inne czynniki, które mogą być istotne dla Zamawiającego przy podejmowaniu decyzji o wprowadzeniu zmiany. Wniosek o dokonanie zmiany winien obejmować także wskazanie podstawy prawnej jej wprowadzenia, w tym w szczególności prawne i faktyczne uzasadnienie dopuszczalności zmiany w danym przypadku. 5. Niezwłocznie w odpowiedzi na wniosek o dokonanie zmiany składany przez Zamawiającego lub wraz z wnioskiem o dokonanie takiej zmiany składanym przez Wykonawcę, Wykonawca przedłoży Zamawiającemu informację na temat ewentualnej konieczności lub celowości wstrzymania prac nad określoną częścią Umowy, w szczególności danym Modułem, na czas dalszych prac nad proponowaną zmianą. Wykonawca zobowiązany jest do prowadzenia prac zgodnie z Umową, w tym w szczególności z Harmonogramem, o ile Zamawiający nie poinformuje Wykonawcy o podjętej decyzji o wstrzymaniu prac. Decyzję o wstrzymaniu prac podejmie Kierownik Projektu ze strony Zamawiającego. 6. Zamawiający przewiduje możliwość zmiany Kierownika projektu oraz osób na stanowisku Wdrożeniowca systemów informatycznych, przy czym osoby zastępujące muszą posiadać odpowiednie doświadczenie określone w warunkach udziału w postępowaniu. 7. Zamawiający przewiduje możliwość zmiany postanowień umowy w stosunku do treści oferty w przypadkach, gdy: a) konieczność wprowadzenia zmian będzie następstwem zmian wprowadzonych w umowach pomiędzy Zamawiającym a inną niż Wykonawca stroną, w tym instytucjami nadzorującymi wdrażanie programu, w ramach którego realizowane jest zamówienie, b) konieczność wprowadzenia zmian będzie następstwem zmian wprowadzonych w umowach pomiędzy instytucjami nadzorującymi wdrażanie programu, c) konieczność wprowadzenia zmian będzie następstwem zmian wytycznych dotyczących programu. 8. Ponadto Zamawiający przewiduje możliwość dokonania zmian w umowie w następujących przypadkach: 1) W przypadku zmiany ustawowej stawki podatku od towarów i usług - zmianie ulegnie wysokość wynagrodzenia Wykonawcy adekwatnie do wprowadzonej zmiany wysokości stawki VAT. Zmiana wysokości wynagrodzenia Wykonawcy będzie dokonana w oparciu o dane dotyczące cen jednostkowych w rozbiciu na cenę netto i VAT, które wykonawca przedłoży zamawiającemu przed podpisaniem umowy. Zmiana wysokości wynagrodzenia będzie odnosić się wyłącznie do części przedmiotu umowy zrealizowanej, zgodnie z terminami ustalonymi umową, po dniu wejścia w życie przepisów zmieniających stawkę podatku od towarów i usług oraz wyłącznie do części przedmiotu umowy, do której zastosowanie znajdzie zmiana stawki podatku od towarów i usług. 2) W razie zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę albo wysokości minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r., poz. 2177), jeżeli zmiana ta będzie miała wpływ na koszty wykonania zamówienia przez Wykonawcę. 3) W razie zmiany zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysokości stawki składki na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne, jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia przez Wykonawcę. 4) W razie zmiany zasad gromadzenia i wysokości wpłat do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych, jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia przez Wykonawcę. 5) Zmiana wysokości wynagrodzenia w przypadku zaistnienia przesłanki, o której mowa w pkt 2 lub 3, będzie obejmować wyłącznie część wynagrodzenia należnego Wykonawcy, w odniesieniu do której nastąpiła zmiana wysokości kosztów wykonania umowy przez Wykonawcę w związku z wejściem w życie przepisów odpowiednio zmieniających wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę albo wysokości minimalnej stawki godzinowej lub dokonujących zmian w zakresie zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu lub w zakresie wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne. 6) W przypadku zmiany, o której mowa w pkt 2, wynagrodzenie Wykonawcy ulegnie zmianie o kwotę odpowiadającą wzrostowi kosztu Wykonawcy w związku ze zwiększeniem wysokości wynagrodzeń osób realizujących zamówienie, do wysokości aktualnie obowiązującego minimalnego wynagrodzenia za pracę albo wysokości minimalnej stawki godzinowej, z uwzględnieniem wszystkich obciążeń publicznoprawnych od kwoty wzrostu minimalnego wynagrodzenia albo stawki godzinowej. Kwota odpowiadająca wzrostowi kosztu Wykonawcy będzie odnosić się wyłącznie do części wynagrodzenia osób świadczących dostawy, odpowiadające zakresowi, w jakim wykonują oni prace bezpośrednio związane z realizacją przedmiotu umowy. 7) W przypadku zmiany, o której mowa w pkt 3, wynagrodzenie Wykonawcy ulegnie zmianie o kwotę odpowiadającą zmianie kosztu ponoszonego w związku z wypłatą wynagrodzenia osobom realizującym przedmiot umowy. Kwota odpowiadająca zmianie kosztu Wykonawcy będzie odnosić się wyłącznie do części wynagrodzenia osób realizujących przedmiot umowy, odpowiadającej zakresowi, w jakim wykonują oni prace bezpośrednio związane z realizacją umowy. 8) W przypadku zmiany, o której mowa w pkt 4, wynagrodzenie Wykonawcy ulegnie zmianie o kwotę wynikającą ze zmiany zasad gromadzenia i wysokości wpłat do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych, o ile zmiany te będą miały wpływ na zmianę związaną z wynagrodzeniem osób realizujących przedmiot umowy. Kwota odpowiadająca zmianie kosztu Wykonawcy będzie odnosić się wyłącznie do części wynagrodzenia osób realizujących przedmiot umowy, odpowiadającej zakresowi, w jakim wykonują oni prace bezpośrednio związane z realizacją umowy. 9) W celu wprowadzenia zmian, wynikających z wystąpienia sytuacji, o których mowa w pkt 1-4, każda ze stron może wystąpić do drugiej strony, w terminie do 30 dni od dnia wystąpienia zdarzenia uzasadniającego takie żądanie, z wnioskiem o dokonanie zmiany wysokości wynagrodzenia należnego Wykonawcy, wraz z uzasadnieniem zawierającym w szczególności wyliczenie całkowitej kwoty, o jaką wynagrodzenie Wykonawcy powinno ulec zmianie, oraz wskazaniem daty, od której nastąpiła bądź nastąpi zmiana wysokości kosztów wykonania umowy uzasadniająca zmianę wysokości należnego wynagrodzenia. 10) W przypadku zmian, o których mowa w pkt 2-4, Wykonawca do wniosku zobowiązany jest dołączyć dokumenty, z których będzie wynikać, w jakim zakresie zmiany te mają wpływ na koszty wykonania umowy, w szczególności: a) pisemne zestawienie wynagrodzeń (zarówno przed jak i po zmianie) osób realizujących przedmiot umowy, wraz z określeniem zakresu (części etatu), w jakim wykonują oni prace bezpośrednio związane z realizacją przedmiotu umowy oraz części wynagrodzenia odpowiadającej temu zakresowi – w przypadku zmiany, o której mowa w pkt 2, lub b) pisemne zestawienie wynagrodzeń (zarówno przed jak i po zmianie) osób realizujących przedmiot umowy, wraz z kwotami składek uiszczanych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych/Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w części finansowanej przez Wykonawcę, z określeniem zakresu (części etatu), w jakim wykonują oni prace bezpośrednio związane z realizacją przedmiotu umowy oraz części wynagrodzenia odpowiadającej temu zakresowi - w przypadku zmiany, o której mowa w pkt 3, lub c) pisemne zestawienie wynagrodzeń (zarówno przed jak i po zmianie) osób realizujących przedmiot umowy, wraz z wysokościami wpłat do pracowniczych planów kapitałowych, w części finansowanej przez Wykonawcę, z określeniem zakresu (części etatu), w jakim wykonują oni prace bezpośrednio związane z realizacją przedmiotu umowy oraz części wynagrodzenia odpowiadającej temu zakresowi - w przypadku zmiany, o której mowa w pkt 4. 11) W przypadku zmiany, o której mowa w pkt 2, jeżeli z wnioskiem występuje Zamawiający, jest on uprawniony do zobowiązania Wykonawcy do przedstawienia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 14 dni, dokumentów, z których będzie wynikać w jakim zakresie zmiana ta ma wpływ na koszty wykonania umowy, w tym pisemnego zestawienia wynagrodzeń, o którym mowa w pkt 10 lit. b. 12) W terminie 21 dni od dnia przekazania wniosku, o którym mowa w pkt 10, strona, która otrzymała wniosek, przekaże drugiej stronie informację o zakresie, w jakim zatwierdza wniosek oraz wskaże kwotę, o którą wynagrodzenie należne Wykonawcy powinno ulec zmianie, albo informację o niezatwierdzeniu wniosku wraz z uzasadnieniem. 13) W przypadku, gdy Wykonawca w ofercie nie przewidział korzystania z podwykonawców, przewiduje się możliwą zmianę umowy dotyczącą powierzenia przez Wykonawcę wykonywania części zamówienia podwykonawcom lub dalszym podwykonawcom, jeżeli wykonawca uzna to za konieczne i złoży odpowiedni wniosek w formie pisemnej, 14) W przypadku, gdy Wykonawca w ofercie przewidział korzystanie z podwykonawców, przewiduje się możliwą zmianę umowy dotyczącą samodzielnego wykonania przedmiotu zamówienia lub zwiększenia bądź zmniejszenia liczby podwykonawców, jeżeli Wykonawca uzna to za konieczne i złoży odpowiedni wniosek w formie pisemnej, przy czym jeżeli zmiana albo rezygnacja z podwykonawcy dotyczy podmiotu, na którego zasoby Wykonawca powoływał się, na zasadach określonych w art. 22a ust. 1, w celu wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu, Wykonawca jest obowiązany wykazać Zamawiającemu, że proponowany inny podwykonawca lub Wykonawca samodzielnie spełnia je w stopniu nie mniejszym niż podwykonawca, na którego zasoby Wykonawca powoływał się w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia. Zgoda na zmianę, rezygnację z podwykonawcy może nastąpić pod warunkiem przedstawienia przez Wykonawcę oświadczeń podwykonawców i dalszych podwykonawców, którzy byli związani umową z dotychczasowym podwykonawcą, potwierdzających zapłatę przez niego należnego wynagrodzenia za wykonaną część zamówienia do dnia dokonania zmiany umowy w tym zakresie.
IV 4 4 data 2019-12-16T00:00:00+01:00
IV 4 4 godzina 11:00
IV 4 5 data 2020-01-14T00:00:00+01:00

Criterion

Kryteria Cena
Znaczenie 60,00
  
Kryteria Termin usunięcia awarii, błędu lub wady w okresie gwarancji
Znaczenie 40,00
  

przetargibiurowe.pl  (+48) 600 092 062

Working hours:  Office, live chat: 800 - 1700  Support online: 24h

Michał Troc Customer service  

Szanowni Klienci! Drodzy Państwo!

Polityka prywatności (rozwiń) Klauzula Informacyjna (rozwiń) Lista Zaufanych Partnerów (rozwiń)