Zmiana umowy tekst |
1. Zgodnie z treścią art. 144 ust. 1 pkt 1 ustawy prawo zamówień publicznych, Zamawiający dopuszcza możliwość wprowadzania istotnych zmian w umowie, na mocy porozumienia stron w następujących przypadkach i na następujących warunkach:
1) zmiany terminów, o których mowa w umowie – gdy z powodu siły wyższej nie jest możliwe ich zachowanie – poprzez ich przedłużenie o okres uzgodniony między stronami, z tym, że nie dłuższy niż ten, podczas którego z powodu siły wyższej nie było możliwości realizacji umowy, bądź jej części; za siłę wyższą uznaje się powódź, pożar w tym także pożar u Wykonawcy, podwykonawcy, poddostawcy, podmiotu,
od którego Wykonawca zgodnie z zawartą umową będzie kupował dany wyrób, bądź elementy niezbędne do jego wytworzenia, huragan, tajfun, trąby powietrzne, sztormy, osuwiska, trzęsienia ziemi, inne klęski żywiołowe, zmianę przepisów prawnych, działania wojenne, zamieszki, strajki, działania o charakterze terrorystycznym, niemożliwe do przewidzenia w momencie zawierania umowy działania władz
i innych organów państwowych; zamknięcie granic, portów bądź lotnisk; zarazy, epidemie, pandemie, kradzież, zatonięcie ładunku,
2) przedłużenia terminów, o których mowa w umowie w zakresie dotyczącym zamówienia opcyjnego (prawo opcji) – w sytuacji, gdy w momencie podpisania umowy Zamawiający nie dysponuje wyciągiem bądź wyciągami z Planu Modernizacji Technicznej (PMT) - o okres nie dłuższy niż czas jaki upłynął od dnia następującego po podpisaniu umowy do dnia otrzymania przez Zamawiającego wyciągu
(lub wyciągów) z Planu Modernizacji Technicznej zabezpieczającego środki
na dostawę zamówień opcyjnych,
3) przedłużenia terminów dostawy, o których mowa w niniejszej umowie – o okres uzgodniony między stronami, nie dłuższy jednak niż okres trwania postępowania odwoławczego przed Krajową Izbą Odwoławczą (KIO) lub sądem powszechnym (Sąd), w przypadku gdy zostało wniesione odwołanie w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego; dla celów realizacji niniejszej umowy przyjmuje się,
że okres trwania postępowania odwoławczego rozpoczyna się w dniu wpływu odwołania do Zamawiającego, a kończy się w dniu wydania stosownego orzeczenia przez KIO, bądź Sąd. W przypadku gdy wskutek przedłużenia terminu termin dostawy przypadałby na sobotę bądź dzień ustawowo wolny od pracy, dopuszcza się przedłużenie terminu w taki sposób, żeby przypadał on następnego dnia roboczego;
4) przedłużenia terminów dostawy – o okres nie dłuższy niż czas, w którym z winy Zamawiającego Odbiorcy lub Użytkownika umowa nie mogła być realizowana,
w przypadku gdy konieczność zmiany terminu wynika z przyczyn leżących wyłącznie po stronie Zamawiającego, Odbiorcy lub Użytkownika;
5) zmiany wynagrodzenia – w przypadku zmiany przepisów prawnych (np. VAT), jeżeli wpływa ona na wysokość należnego wykonawcy wynagrodzenia – zgodnie ze zmienionymi przepisami;
6) obniżenia wysokości należnego Wykonawcy wynagrodzenia:
a) w każdym czasie za jego zgodą, bądź z jego inicjatywy;
b) w przypadku rezygnacji przez Zamawiającego z poszczególnych elementów wyposażenia, bądź ich zmiany - o wydatki zaoszczędzone przez Wykonawcę, które byłby zmuszony ponieść, gdyby nie doszło do zmiany umowy w tym zakresie,
7) zmiany zastosowanych rozwiązań technicznych – w przypadku gdy taka konieczność jest skutkiem zmiany przepisów prawa – w taki sposób, żeby nowe rozwiązania były zgodne ze zmienionymi przepisami,
8) zmiany drobnych rozwiązań technicznych – w przypadku jeżeli nie były one możliwe do przewidzenia na etapie przygotowywania i prowadzenia postępowania oraz nie wpływają na cenę i pozostałe parametry przedmiotu umowy – w taki sposób, żeby nie wpływały znacząco na funkcjonowanie przedmiotu umowy,
9) zmiany określonego producenta lub marki i/lub modelu i/lub typu przedmiotu -
w przypadku zakończenia jego produkcji lub wycofania go z produkcji - na przedmiot o parametrach nie gorszych niż wymagane w SIWZ, przy zachowaniu identycznych warunków gwarancji oraz rękojmi jak dla wyposażenia pierwotnego oraz pod warunkiem, że cena jednostkowa nie przekroczy cen jednostkowych netto zawartych w umowie;
10) zmniejszenia ilości określonych w umowie – w każdym czasie za zgodą Wykonawcy, w szczególności gdy powyższe będzie uzasadnione interesem Sił Zbrojnych;
11) odstąpienia od wymogu znakowania kodem kreskowym w każdym czasie za zgodą Gestora lub COL, o czym Zamawiający powiadomi Wykonawcę, a także gdyby okazało się, że dany wyrób na podstawie odrębnych przepisów nie podlega wymogowi znakowania;
12) zmiany podwykonawcy – w każdym czasie na wniosek Wykonawcy, o ile nowy podwykonawca będzie spełniał warunki jakie zostały postawione pierwotnemu podwykonawcy;
13) innych postanowień umowy – jeżeli ich zmiana jest konieczna w związku ze zmianą przepisów prawa, zmianą decyzji wydawanych przez Ministra Obrony Narodowej, zmianą wytycznych lub decyzji przełożonych Zamawiającego, poleceniami przełożonych Zamawiającego, z wydaniem prawomocnych orzeczeń
lub ostatecznych aktów administracyjnych właściwych organów o ile powyższe sytuacje mają wpływ na wykonanie zawartej umowy – w takim zakresie i w taki sposób, w jakim będzie to niezbędne w celu dostosowania postanowień umowy
do zaistniałego stanu prawnego lub faktycznego;
14) Zamawiający może w porozumieniu z Wykonawcą dokonać zmiany § 7 umowy, poprzez jego wykreślenie, bądź zmianę terminu odstąpienia na nie dłuższy niż 28.12.2018 roku, gdy powyższe będzie uzasadnione interesem Sił Zbrojnych, bądź będzie niezbędne do przedłużenia terminu realizacji umowy, o którym mowa
w niniejszym paragrafie. W przypadku gdy odstąpienie miałoby nastąpić z dniem 28 grudnia, strony ustalą godzinę z jaką owo odstąpienie nastąpi.
2. Zamawiający dopuszcza możliwość zmiany umowy w razie zaistnienia sytuacji określonych w art. 144 ust. 1 pkt od 2 do 6 ustawy prawo zamówień publicznych.
3. Propozycje zmian do umowy, w przypadku zaistnienia którejkolwiek z sytuacji, wymienionych powyżej, muszą być zgłoszone pisemnie przez Stronę, która o ich dokonanie wnioskuje wraz z uzasadnieniem konieczności ich wprowadzenia.
Każda ze stron ma prawo nie wyrazić zgody na proponowane zmiany.
W takim przypadku żadnej ze stron nie przysługuje roszczenie o ich wprowadzenie.
5. Zmiany umowy wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.
|