Opracowanie planu gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Zbuczyn.

Data publikacji 2015-03-18
Data zakończenia 2015-03-26 10:00:00
Instytucja Wójt Gminy Zbuczyn
Miejscowość Zbuczyn
Województwo mazowieckie
Branża
  • Systemy baz danych

Szczegóły

Numer ogłoszenia 60812 / 2015
Typ dokumentu ZP-400
Kod CPV 712400002, 486100007, 805000009, 907120001, 907313003
Adres strony internetowej siwz
BZP Zobacz

Przedmiot zamówienia

1. Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej (PGN) dla Gminy Zbuczyn:
1) Opracowanie PGN zgodnie z zakresem wymaganym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zapewnienie w planie działań niskoemisyjnych i efektywnie wykorzystujących zasoby, w tym poprawę efektywności energetycznej, wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, a także wszystkie działania mające na celu zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do środowiska.
2) Zgodnie z założeniami plan gospodarki niskoemisyjnej przyczyni się do osiągnięcia celów określonych w pakiecie klimatyczno-energetycznym do roku 2020, tj. do:
2.1) redukcji emisji gazów cieplarnianych;
2.2) zwiększenia udziału energii pochodzącej z źródeł odnawialnych;
2.3) redukcji zużycia energii finalnej, co ma zostać zrealizowane poprzez podniesienie efektywności energetycznej, a także do poprawy jakości powietrza na obszarach, na których odnotowano przekroczenia jakości poziomów dopuszczalnych stężeń w powietrzu. W Planie przedstawiony zostanie plan działań operacyjnych obejmujący najbliższe 5 lat od zatwierdzania planu. W miarę możliwości przedstawiony zostanie zakres finansowania działań.
3) Założenia do planu:
3.1) zakres działań na szczeblu gminy Zbuczyn,
3.2) objęcie całości obszaru geograficznego gminy,
3.3) skoncentrowanie się na działaniach niskoemisyjnych i efektywnie wykorzystujących zasoby, w tym na poprawie efektywności energetycznej, wykorzystaniu OZE, czyli wszystkich działań mających na celu zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do powietrza w tym pyłów, dwutlenku siarki, tlenków azotu oraz emisji dwutlenku węgla, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów, na których odnotowano przekroczenia dopuszczalnych stężeń w powietrzu,
3.4) współuczestnictwo podmiotów będących producentami i lub odbiorcami energii ze szczególnym uwzględnieniem działań w sektorze publicznym,
3.5) objęcie planem obszarów, w których władze lokalne mają wpływ na zużycie energii w perspektywie długoterminowej (w tym planowanie przestrzenne),
3.6) podjęcie działań mających na celu wspieranie produktów i usług efektywnych energetycznie,
3.7) podjęcie działań mających wpływ na zmiany postaw konsumpcyjnych użytkowników energii (współpraca z mieszkańcami i zainteresowanymi stronami, działania edukacyjne),
4) Przy opracowaniu PGN należy zachować spójność z innymi planami, programami i strategiami Gminy Zbuczyn, jak:
4.1) plan zagospodarowania przestrzennego;
4.2) studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
5) Działania przewidziane w planie muszą zostać zaplanowane z uwzględnieniem analizy kosztów i korzyści, ze wskazaniem optymalnego wariantu realizacji działań uwzględniających korzyści środowiskowe, ekonomiczne i społeczne. Oprócz działań przewidzianych w funkcjonujących w gminie dokumentach, należy wskazać nowe propozycje, które powstaną na podstawie analizy stanu obecnego Gminy Zbuczyn.
6) Wykonawca zobowiązany będzie do uwzględnienia wniosków i uwag przekazanych w toku konsultacji społecznych.
7) Wykonawca zobowiązuje się wykonać i dostarczyć zatwierdzone opracowanie planu stanowiące przedmiot umowy w ilości pięciu pełnych kompletów wydrukowanych i oprawionych oraz tożsamą wersję elektroniczną w formacie pdf oraz w wersji edytowalnej, zapisaną na trwałym nośniku - w 2 egz. (całość opracowania wraz z załącznikami) oraz z oświadczeniem, że jest ono wykonane zgodnie z umową i zgodnie ze szczegółowymi wytycznymi i zaleceniami, zakresem, problematyką określoną w Załączniku nr 9 do Regulaminu Konkursu Nr 2/PO IiŚ/9.3/2013 w ramach IX Osi priorytetu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 Infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku i efektywność energetyczna działanie 9.3 Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej - plany gospodarki niskoemisyjnej - ogłoszonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, wnioskiem o dofinansowanie projektu oraz obowiązującymi przepisami prawa krajowego i wspólnotowego, jak również że zostało ono wykonane w stanie kompletnym z punktu widzenia celu, któremu ma służyć.
2. Opracowanie bazy danych dotyczących gospodarki energią w sektorach i obiektach oraz inwentaryzacja emisji gazów cieplarnianych i zużycia energii.
1) Opracowanie Bazy Danych zawierającej wyselekcjonowane i usystematyzowane informacje pozwalające na ocenę gospodarki energią i surowcami na obszarze Gminy Zbuczyn, w poszczególnych sektorach i obiektach oraz inwentaryzację gazów cieplarnianych, w szczególności: opracowanie struktury bazy, której ostateczna wersja będzie wymagała zatwierdzenia przez Zamawiającego.
2) W skład bazy wchodzić będą, w szczególności, informacje o:
2.1) Budynkach użyteczności publicznej na terenie gminy (zużycie paliwa: węgiel, gaz, olej, ew. inne), koszty paliwa, zużycie energii elektrycznej, koszty energii, zużycie ciepła, koszty ciepła, zużycie wody, koszty wody, stan docieplenia budynku (ściany, strop, okna, drzwi), źródło ciepła, inne elementy wyposażenia;
2.2) Grupach budynków mieszkalnych (ewentualnie w podziale na podkategorie) zużycie paliw (węgiel, gaz, olej, i inne), zużycie energii elektrycznej i ciepła oraz inne dane jakościowe;
2.3) Grupach budynków usługowych - zużycie paliw (węgiel, gaz, olej, i inne), zużycie energii elektrycznej i ciepła oraz inne dane jakościowe;
2.4) Oświetleniu ulicznym (ilość, charakterystyka, zużycie energii, koszty);
2.5) Transporcie publicznym i prywatnym (rodzaj środków transportu, ilość pojazdów, charakterystyka, koszty paliwa, zużycia paliwa, długość tras komunikacji);
2.6) Przemyśle (zużycie paliw, zużycie podstawowych surowców i energii elektrycznej);
2.7) Energetyce (źródła energii - charakterystyka istniejących w gminie większych źródeł energii - moc, paliwo, lokalizacja itp.);
2.8) Istniejących instalacjach OZE (lokalizacja, charakterystyka, moc, rodzaj);
2.9) Obszarach rolniczych (powierzchnia, rodzaj upraw, zużycie nawozów, środków ochrony roślin, inne parametry);
2.10) Obszarach leśnych;
2.11) Gospodarce odpadami (ilość odpadów, rodzaj, sposób zagospodarowania);
2.12) Planowanych do realizacji działaniach, ich spodziewanych efektach, wraz z możliwością szacowania działań przy zmienionym zakresie, tworzenia nowych działań i ich analizy;
2.13) Dane podstawowe z inwentaryzacji - dotyczące zużycia energii, surowców, paliw, kosztów oraz inne związane z emisjami gazów cieplarnianych;
3) Inwentaryzacja emisji gazów cieplarnianych z obszaru Gminy Zbuczyn (zgodnie z wytycznymi NFOŚiGW) poprzez inwentaryzację obiektów:
3.1) obiekty użyteczności publicznej,
3.2) oświetlenie publiczne,
3.3) budynki komunalne,
3.4) pozostałe budynki i obiekty.
4) Inwentaryzacja danych o zużyciu energii pierwotnej, surowców i wielkości emisji gazów cieplarnianych na terenie Gminy Zbuczyn:
4.1) identyfikacja źródeł;
4.2) pozyskanie bieżących danych;
4.3) opracowanie metodyki pozyskiwania danych i obliczania wielkości emisji dla gminy Zbuczyn;
4.4) obliczenie wielkości emisji, przygotowanie raportu z inwentaryzacji (do uwzględnienia w PGN).
5) Dla wyżej wymienionych obiektów, w planie gospodarki niskoemisyjnej należy wskazać: rodzaj ciepła, zużycia paliwa, zużycia energii cieplnej i elektrycznej, stan techniczny, powierzchnia.
6) Wykonawca zobowiązany jest do rzetelnego, precyzyjnego i skutecznego zebrania danych, w tym także metodą ankietyzacji wśród mieszkańców gminy i istniejących zakładów oraz poprzez zebranie posiadanych przez Urząd i inne instytucje informacji dotyczących obiektów publicznych (np. audyty energetyczne budynków szkół opracowane w 2008 r.)
7) Inwentaryzacja musi być sporządzona w formie opracowania pisemnego (2 egzemplarze) oraz aplikacji bądź arkusza kalkulacyjnego - 2 egzemplarze na nośniku elektronicznym oraz zainstalowanie bazy na 1 stanowisku komputerowym wskazanych przez Zamawiającego. Jeżeli do uruchomienia aplikacji niezbędne będzie dodatkowe oprogramowanie, nie będące w standardowym wyposażeniu systemu operacyjnego Windows, Wykonawca zapewni niezbędne oprogramowanie do pracy z opracowaną bazą danych oparte na bezpłatnej licencji. Wykonawca przekaże 2 egzemplarze instrukcji obsługi pracy z bazą danych oraz dokona przeszkolenia przy stanowiskowego w miejscu zainstalowania aplikacji z bazą danych.
3. Przeprowadzenie szkolenia dla pracownika Urzędu Gminy Zbuczyn
1) Przeprowadzenie szkoleń minimum 20 h dla pracownika Urzędu, w siedzibie zamawiającego, w wdrażania PGN, w szczególności z uwzględnieniem minimum następujących zagadnień:
1.1) Wprowadzenie do zagadnień ochrony klimatu i gospodarki niskoemisyjnej (podstawy prawne oraz praktyczne uwarunkowania gospodarki niskoemisyjnej);
1.2) Cele, zakres oraz struktura PGN;
1.3) Inwentaryzacja emisji (jakie są zasady jej opracowania, grupy źródeł oraz metodyka);
1.4) Realizacja działań przewidzianych w PGN (koordynacja oraz odpowiedzialne struktury);
1.5) Monitoring realizacji PGN (zbieranie danych, raportowanie, metodyka monitorowania);
1.6) Aktualizacja PGN (planowanie działań korygujących, aktualizacja rezultatów oraz samego planu);
2) Do udziału w szkoleniu Zamawiający oddeleguje 1 pracownika
3) Obowiązkiem Wykonawcy jest przygotowanie sali, przygotowanie wszelkich materiałów oraz potrzebnego sprzętu, udokumentowanie odbycia szkolenia
4) Wykonawca zapewni dla uczestników szkolenia - dedykowane materiały szkoleniowe (obejmujące m.in. skrótowe informacje na temat istoty Planu, hierarchii ważności oraz spójności i kolejności wdrażania działań przewidzianych w Planie, a także instrukcję użytkowania bazy emisji).
5) Szkolenie ma być przeprowadzone zgodnie z zasadami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, uwzględniając dokumentację niezbędną do rozliczenia projektu, jak: listy obecności, materiały szkoleniowe, zaświadczenia o ukończeniu szkolenia, udokumentowanie odbycia się szkolenia i przygotowania sali zgodnie z regułami promocji obowiązującym w POIiŚ oraz inne dokumenty wskazane w obowiązujących wytycznych. Wykonawca przekaże Zamawiającemu niezbędne dokumenty do rozliczenia w formie wskazanej w obowiązujących wytycznych.
4. Informacja i promocja dotycząca udziału dofinansowania POIiŚ w stworzeniu planów gospodarki niskoemisyjnej, upublicznienie informacji o opracowaniu planów.
1) Działanie informacyjne obejmą co najmniej:
1.1) Opracowanie dedykowanego serwisu informacyjnego dla projektu (podstrony internetowej, do której link zostanie zamieszczony na głównej stronie gminy) i jego stała aktualizacja w okresie obowiązywania umowy;
1.2) Opracowanie i wydruk plakatów informacyjnych o planie, ze wskazaniem współfinansowania w ramach POIiŚ - co najmniej 30 plakatów, w kolorze, w formacie A4 lub A3;
1.3) Inne, niewymienione działania informacyjne, niezbędne na podstawie obowiązujących wytycznych.
2) Działania w zakresie informacji i promocji powinny być prowadzone i dokumentowane zgodnie z obowiązującymi Zasadami promocji projektów dla beneficjentów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013, aktualnymi w momencie podjęcia danego działania.

Dodatkowe informacje

Biuletyn 1
Nazwa Wójt Gminy Zbuczyn
Ulica ul. Jana Pawła II 1
Nr domu 1
Miejscowość Zbuczyn
Kod Pocztowy 08-106
Województwo mazowieckie
Tel 025 6416390
Fax 025 6416390
Internet www.zbuczyn.com
Regon 00055128900000
E-mail emilia.lewczuk@zbuczyn.pl
Obowiązkowa Tak
Dotyczy 1
Rodzaj zamówienia Administracja samorządowa
Rodz zam U
Czy częsci Nie
Czy dopusza się złożenie oferty wariantowej Nie
Czy dialog Nie
Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających Nie
Czas D
Data zakończenia 30/09/2015
Wadium 1. Wykonawca składający ofertę zobowiązany jest do wniesienia wadium w wysokości: 1 000 zł (słownie: jeden tysiąc złotych). 2. Wadium wnosi się przed upływem terminu składania ofert. 3. Wadium może być wnoszone w jednej lub kilku następujących formach: - pieniądzu, - w poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, z tym że poręczenie kasy jest zawsze poręczeniem pieniężnym, - gwarancjach bankowych, - gwarancjach ubezpieczeniowych, - poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. Nr 109, poz. 1158 ze zm.). Oferta niezabezpieczona wadium w jednej z w/w form zostanie odrzucona bez rozpatrywania, a Wykonawca zostanie wykluczony z postępowania. 4. Wadium wnoszone w pieniądzu wpłaca się przelewem na rachunek bankowy wskazany przez zamawiającego w I rozdziale SIWZ z dopiskiem: wadium w przetargu nieograniczonym na wykonanie usługi polegającej na Opracowaniu planu gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Zbuczyn. Dowód wniesienia wadium w postaci kserokopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem należy dołączyć do oferty. Za termin wniesienia wadium przyjmuje się moment uznania rachunku bankowego zamawiającego. 5. Wadium w formie niepieniężnej musi posiadać okres ważności nie krótszy niż okres związania ofertą, pod rygorem wykluczenia wykonawcy z postępowania. 6. Zamawiający zwraca wadium wszystkim wykonawcom niezwłocznie po wyborze oferty najkorzystniejszej lub unieważnieniu postępowania, z wyjątkiem wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, z zastrzeżeniem pkt 10. 7. Wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, zamawiający zwraca wadium niezwłocznie po zawarciu umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz wniesieniu zabezpieczenia należytego wykonania umowy, jeżeli jego wniesienia żądano. 8. Zamawiający zwraca niezwłocznie wadium na wniosek wykonawcy, który wycofał ofertę przed upływem terminu składania ofert. 9. Zamawiający żąda ponownego wniesienia wadium przez wykonawcę, któremu zwrócono wadium na podstawie pkt 6, jeżeli w wyniku rozstrzygnięcia odwołania jego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza. Wykonawca wnosi wadium w terminie określonym przez zamawiającego. 10. Zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami, jeżeli wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 3, z przyczyn leżących po jego stronie, nie złożył dokumentów lub oświadczeń, o których mowa w art. 25 ust. 1, pełnomocnictw, listy podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 2 pkt 5, lub informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej, lub nie wyraził zgody na poprawienie omyłki, o której mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3, co powodowało brak możliwości wybrania oferty złożonej przez wykonawcę jako najkorzystniejszej. 11. Zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami, jeżeli wykonawca, którego oferta została wybrana: 1) odmówił podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego na warunkach określonych w ofercie; 2) nie wniósł wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy; 3) zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego stało się niemożliwe z przyczyn leżących po stronie wykonawcy.
Zaliczka Nie
Uprawnienie Wykonawca składa oświadczenie z art. 22 według załącznika nr 2 do SIWZ.
Wiedza Zamawiający wymaga przedłożenia wraz z ofertą wykazu usług w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia, wykonanych w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich rodzaju, daty i miejsca wykonania oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że usługi były pozytywnie odebrane przez podmioty je zamawiające (np. protokół odbioru/uchwała o przyjęciu dokumentu). Zamawiający wymaga od Wykonawcy, aby wykazał się realizacją przynajmniej 2-ch zamówień polegających na: - opracowaniu planu gospodarki niskoemisyjnej; lub/oraz - opracowaniu programu ograniczenia niskiej emisji - wg załącznika Nr 4 do SIWZ
Potencjał Wykonawca składa oświadczenie z art. 22 według załącznika nr 2 do SIWZ
Zdolne Wykonawca musi dysponować co najmniej jedną osobą posiadającą wykształcenie wyższe techniczne o kierunku energetyka lub inżynieria środowiska lub ochrona środowiska oraz posiadającą doświadczenie zawodowe polegające na uczestnictwie w realizacji, w okresie ostatnich 3 lat (przed wszczęciem postępowania) w co najmniej 2 projektach obejmujących swoim zakresem: opracowanie z zakresu planów gospodarki niskoemisyjnej lub (oraz) program ograniczenia niskiej emisji.
Sytuacja Wykonawca składa oświadczenie z art. 22 według załącznika nr 2 do SIWZ.
Oswiadczenie potwierdzenia 4 Tak
Oswiadczenie potwierdzenia 9 Tak
Oswiadczenia wykluczenia 1 Tak
Oswiadczenia wykluczenia 2 Tak
Dok grup kap 1 Tak
Dokument podmiotów Tak
Niepełnosprawne Nie
Kod trybu zamówienia PN
Czy zmiana umowy Tak
Zmiana umowy Zamawiający przewiduje możliwość zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, w przypadku wystąpienia, co najmniej jednej z okoliczności wymienionych w projekcie umowy, stanowiącej załącznik nr 6 do SIWZ, tj. w okolicznościach: 1) Termin zakończenia wykonania przedmiotu umowy może ulec wydłużeniu w przypadku wystąpienia konieczności wykonania dodatkowych nieprzewidzianych prac niezbędnych do prawidłowego wykonania przedmiotu umowy mających wpływ na terminowość wykonania przedmiotu umowy. 2) Dopuszcza się zmianę kluczowych osób dla realizacji umowy oraz osób reprezentujących. Strony umowy w przypadku wystąpienia niezależnych od stron okoliczności, w tym choroby, wypadków losowych, nieprzewidzianych zmian organizacyjnych, itp. 3. Dopuszcza się modyfikacje zakresu opracowania przedmiotu zamówienia na skutek wystąpienia okoliczności nie przewidzianych na etapie przygotowywania postępowania, w tym zmian przepisów lub ich interpretacji. W przypadku wystąpienia takich okoliczności nie przewiduje się jednak zmiany wynagrodzenia Wykonawcy, co wynika także z przyjętej formy wynagrodzenia. 4. Dopuszcza się sprostowania w umowie oczywistych omyłek pisarskich lub rachunkowych.
Kod kryterium B
Kryt 1p 90
Kryt 2 Liczba dni - czas o który zostanie skrócona realizacja zamówienia w stosunku do skrajnej daty realizacji zamówienia tj. 30.09.2015
Kryt 2p 10
Adres strony internetowej siwz www.zbuczyn.com
Adres uzyskania siwz Urząd Gminy Zbuczyn, 08-106 Zbuczyn, ul. Jana Pawła II 1
Data składania wniosków 26/03/2015
Godzina składania wniosków 10:00
Miejsce Urząd Gminy Zbuczyn, 08-106 Zbuczyn, ul. Jana Pawła II 1, pok. 23 (sekretariat)
Termin Obowiązuje termin
Termin związania ofertą 30
Informacje dodatkowe Projekt finansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 Działania 9.3 Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej - plany gospodarki niskoemisyjnej.
Czy unieważnienie Nie
Repozytorium wiedzy Urzędu Zamówień Publicznych  

Niezbędnik każdego uczestnika postępowania przetargowego - zebrane w jednym miejscu wszystkie najważniejsze dokumenty prawne...

Gwarancja ceny artykułów biurowych - pętla na szyi?  

W postępowaniach przetargowych podanie najniższej ceny jest w dalszym ciągu głównym, a często jedynym kryterium...

Nowa linia długopisów SCHNEIDER Slider Xite, XB  

Długopisy SCHNEIDER Slider Xite, XB wyposażone w wymienny wkład Slider 710 XB to idealne narzędzie do codziennej pracy w...

przetargibiurowe.pl  (+48) 600 092 062

Godziny pracy:  Biuro, live chat: 800 - 1700  Wsparcie online: 24h

Michał Troc Biuro obsługi klienta  

Szanowni Klienci! Drodzy Państwo!

Dbamy o Twoją prywatność

Zanim klikniesz „Przejdź do serwisu”, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas i naszych zaufanych partnerów oraz przekazujemy informacje o naszej polityce prywatności w tym o tzw. cookies. Klikając „Przejdź do serwisu”, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas i naszych zaufanych partnerów, Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty), w tym na umieszczanie tzw. cookies na Twoich urządzeniach i ich odczytywanie, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu”.

Jeśli nie chcesz wyrazić zgody lub ograniczyć jej zakres, kliknij „Szczegóły”, gdzie znajdziesz wszelkie informacje o tym jak to zrobić . Te same informacje znajdziesz także na podstronie z naszą polityką prywatności obowiązującą od 25 maja 2018.

W przypadku użytkowników zalogowanych, ważna jest Państwa wcześniejsza zgoda której udzieliliście podczas zakładania konta. Każda Państwa zgoda jest dobrowolna i można ją w dowolnym momencie wycofać.

Polityka prywatności (rozwiń) Klauzula Informacyjna (rozwiń) Lista Zaufanych Partnerów (rozwiń)