„Kompleksowy program rozwoju Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Przasnyszu- zakup i dostawa sprzętu ICT, sprzętu agd, sprzętu do pracowni- mechanik pojazdów samochodowych oraz maszyn rolniczych i pomocy dydaktycznych”

Data publikacji 2018-07-25
Data zakończenia 2018-08-06 00:00:00
Instytucja Zespół Szkół Powiatowych im. mjr H.Sucharskiego
Miejscowość Przasnysz
Województwo mazowieckie
Branża
  • Pomoce naukowe,
  • Sprzęt kuchenny

Szczegóły

Numer ogłoszenia 594077-N-2018
Typ dokumentu ZP-400
Kod CPV 391621006, 392210007, 160000005
Adres strony internetowej siwz
BZP Zobacz

Przedmiot zamówienia

1.Przedmiotem zamówienia jest zakup i dostawa sprzętu agd, maszyn rolniczych i pomocy dydaktycznych do Zespołu Szkół Powiatowych w Przasnyszu w ramach realizacji projektu : „Kompleksowy program rozwoju Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Przasnyszu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

II część zamówienia:
Zamówienie dotyczy zakupu i dostawy sprzętu agd/ gastronomicznego
Zakres zamówienia:
1. Maszynka do mielenia mięsa- 1 szt.
2. Robot kuchenny wieloczynnościowy-2 szt.
3. Blender gastronomiczny-2 szt.
4. Sokowirówka-2 szt.
5. Piec konwekcyjno-parowy-1 szt.
6. Podgrzewacz do talerzy-1 szt.
7. Naświetlacz do dezynfekcji jaj-2 szt.
8. Sous Vide urządzenie do gotowania w niskich temperaturach z pakowarka próżniową-1 szt.
9. Maszyna uniwersalna z kompletem rozszerzonych przystawek(przeznaczona do mechanizacji czynności związanych z obróbką mięsa, warzyw, ciasta,itp.)- 2 szt.
10. Urządzenie do gotowania makaronu z koszem do gotowania- 1 szt.
11. Salamandra elektryczna-1 szt.
12. Ekspres do kawy- 2 szt.
13. Drobny sprzęt gastronomiczny:
-garnki 6 elementowe- 6 kpl
-patelnia o Sr. 28 cm- 6 szt
-patelnia o Sr. 24 cm- 4 szt.
-blender z pojemnikiem- 6 szt.
- ekspres ze pieniaczem mleka- 4 szt.
- stolnica drewniana- 5 szt.
-rękaw cukierniczy z Tylkami 6 elementowy- 8 szt.
-drewniany wałek do ciasta – 12 szt.
-radełko- 12 szt.
-salaterka 9 cm- 24 szt.
- naczynie żaroodporne okrągłe z pokrywka 1,5 l-6 szt.
-forma do babki gotowanej-forma mała- 4 szt.
- rózga kuchenna ze stali nierdzewnej 25 cm- 10 szt
-forma do tarty ze stali węglowej 28x 4 cm- 6 szt
-filiżanka ze spodkiem 0, 20 l- 30 szt.
-porcelanowy talerzyk spodek 16 cm- 60 szt.
Komplet sztućców w aluminiowej walizce 72 elementy- 5 kpl.

IV część zamówienia: Zakup i dostawa maszyn rolniczych oraz pomocy dydaktycznych
1. Pług obracalny 3 skibowy-1 szt
2. Opryskiwacz polowy ciągany 1200 l z belką 12 m-1 szt.
3. Agregat uprawno-siewny-1 szt
4. Siewnik zbożowy uniwersalny-1 szt.
5. kosiarka rotacyjna
6. Przetrząsaczo- zgrabiarka – 1 szt.
7. Atlas roślin uprawnych, chwastów i szkodników- 15 szt.
8. Zielniki roślin uprawnych i chwastów-15 szt.
9. Normy żywienia zwierząt- 15 szt.
10. Oprogramowanie do układania dawek pokarmowych, nawozowych, ochrony roślin, obrotu stadem- 15 stanowisk
11. Próbki nasion roślin uprawnych, nawozów , gleb-1 szt
12. Profile glebowe- 5 szt.
13. Modele narzędzi i maszyn do uprawy gleby , nawożenia, ochrony i zbioru roślin uprawnych-1 szt.

Dodatkowe informacje

GuidZP400 73100a08-d55c-411e-9d28-be2cd27335a8
Biuletyn 594077-N-2018
Zamawiajacy nazwa Zespół Szkół Powiatowych im. mjr H.Sucharskiego
Regon 000199869
Zamawiajacy adres ulica Mazowiecka
Zamawiajacy adres numer domu 25
Zamawiajacy miejscowosc Przasnysz
Zamawiajacy kod pocztowy 06-300
Zamawiajacy panstwo Polska
Zamawiajacy wojewodztwo mazowieckie
Zamawiajacy telefon 29 7522300, 604 237 616
Zamawiajacy email zsp.przasnysz@wp.pl
Adres strony url www.zsp-przasnysz.edu.pl
Zamieszczanie obowiazkowe 1
Ogloszenie dotyczy 1
Czy finansowane z unii 1
Nazwa projektu programu REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA LATA 2014- 2020 WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO
Czy ubiegac zaklady pracy 2
Minimalny procent zatrudnienia 0%
Rodzaj zamawiajacego 3
Dostep dokumentow zamowienia Nie
Zamieszczona bedzie specyfikacja Nie
Dostep do dokumentow ograniczony Nie
Oferty wnioski dostepne Nie
Dopuszczone wymagane przeslanie ofert inny Nie
Czy wymagane przeslanie ofert 1
Wymagane przeslanie ofert inny poczta, kurier osobiście
Dopuszczone wymagane przeslanie ofert adres Zespół Szkół Powiatowych im. mjr H. Sucharskiego; ul. Mazowiecka 25; 06-300Przasnysz
Nazwa nadana zamowieniu „Kompleksowy program rozwoju Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Przasnyszu- zakup i dostawa sprzętu ICT, sprzętu agd, sprzętu do pracowni- mechanik pojazdów samochodowych oraz maszyn rolniczych i pomocy dydaktycznych”
Numer referencyjny ZSP.271.1.2018
Rodzaj zamowienia 1
Czy podzielone na czesci 1
Okreslenie przedmiotu 1.Przedmiotem zamówienia jest zakup i dostawa sprzętu agd, maszyn rolniczych i pomocy dydaktycznych do Zespołu Szkół Powiatowych w Przasnyszu w ramach realizacji projektu : „Kompleksowy program rozwoju Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Przasnyszu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego II część zamówienia: Zamówienie dotyczy zakupu i dostawy sprzętu agd/ gastronomicznego Zakres zamówienia: 1. Maszynka do mielenia mięsa- 1 szt. 2. Robot kuchenny wieloczynnościowy-2 szt. 3. Blender gastronomiczny-2 szt. 4. Sokowirówka-2 szt. 5. Piec konwekcyjno-parowy-1 szt. 6. Podgrzewacz do talerzy-1 szt. 7. Naświetlacz do dezynfekcji jaj-2 szt. 8. Sous Vide urządzenie do gotowania w niskich temperaturach z pakowarka próżniową-1 szt. 9. Maszyna uniwersalna z kompletem rozszerzonych przystawek(przeznaczona do mechanizacji czynności związanych z obróbką mięsa, warzyw, ciasta,itp.)- 2 szt. 10. Urządzenie do gotowania makaronu z koszem do gotowania- 1 szt. 11. Salamandra elektryczna-1 szt. 12. Ekspres do kawy- 2 szt. 13. Drobny sprzęt gastronomiczny: -garnki 6 elementowe- 6 kpl -patelnia o Sr. 28 cm- 6 szt -patelnia o Sr. 24 cm- 4 szt. -blender z pojemnikiem- 6 szt. - ekspres ze pieniaczem mleka- 4 szt. - stolnica drewniana- 5 szt. -rękaw cukierniczy z Tylkami 6 elementowy- 8 szt. -drewniany wałek do ciasta – 12 szt. -radełko- 12 szt. -salaterka 9 cm- 24 szt. - naczynie żaroodporne okrągłe z pokrywka 1,5 l-6 szt. -forma do babki gotowanej-forma mała- 4 szt. - rózga kuchenna ze stali nierdzewnej 25 cm- 10 szt -forma do tarty ze stali węglowej 28x 4 cm- 6 szt -filiżanka ze spodkiem 0, 20 l- 30 szt. -porcelanowy talerzyk spodek 16 cm- 60 szt. Komplet sztućców w aluminiowej walizce 72 elementy- 5 kpl. IV część zamówienia: Zakup i dostawa maszyn rolniczych oraz pomocy dydaktycznych 1. Pług obracalny 3 skibowy-1 szt 2. Opryskiwacz polowy ciągany 1200 l z belką 12 m-1 szt. 3. Agregat uprawno-siewny-1 szt 4. Siewnik zbożowy uniwersalny-1 szt. 5. kosiarka rotacyjna 6. Przetrząsaczo- zgrabiarka – 1 szt. 7. Atlas roślin uprawnych, chwastów i szkodników- 15 szt. 8. Zielniki roślin uprawnych i chwastów-15 szt. 9. Normy żywienia zwierząt- 15 szt. 10. Oprogramowanie do układania dawek pokarmowych, nawozowych, ochrony roślin, obrotu stadem- 15 stanowisk 11. Próbki nasion roślin uprawnych, nawozów , gleb-1 szt 12. Profile glebowe- 5 szt. 13. Modele narzędzi i maszyn do uprawy gleby , nawożenia, ochrony i zbioru roślin uprawnych-1 szt.
Cpv glowny przedmiot 39162100-6
Szacunkowa wartosc zamowienia calosc 0,00
Data zakonczenia 2018-08-31T00:00:00+02:00
Okreslenie warunkow Zamawiający nie wyznacza szczegółowego warunku w tym zakresie.
Sytuacja finansowa okreslenie warunkow Zamawiający nie wyznacza szczegółowego warunku w tym zakresie.
Zdolnosc techniczna okreslenie warunkow Część II: Zamawiający wymaga przedłożenia wykazu dostaw wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów na rzecz których dostawy zostały wykonane, oraz z załączeniem dowodów określających czy te dostawy zostały wykonane lub są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz którego dostawy były wykonywane, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny i obiektywnym charakterze Wykonawca nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów- oświadczenie Wykonawcy; w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte wykonywanie powinno być wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert-zgodnie z zał. Nr 5 do SIWZ. Zamawiający uzna opisany powyżej warunek za spełniony jeżeli Oferent w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres działalności jest krótszy - w tym okresie wykonał co najmniej 1 dostawę, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych wykonuje co najmniej 1 dostawę polegającą na dostawie sprzętu agd/gastronomicznego o wartości min.10 000 zł brutto. Część IV zamówienia: Zamawiający wymaga przedłożenia wykazu dostaw wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów na rzecz których dostawy zostały wykonane, oraz z załączeniem dowodów określających czy te dostawy zostały wykonane lub są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz którego dostawy były wykonywane, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny i obiektywnym charakterze Wykonawca nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów- oświadczenie Wykonawcy; w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte wykonywanie powinno być wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert-zgodnie z zał. Nr 5 do SIWZ. Zamawiający uzna opisany powyżej warunek za spełniony jeżeli Oferent w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres działalności jest krótszy - w tym okresie wykonał co najmniej 1 dostawę, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych wykonuje co najmniej 1 dostawę polegającą na dostawie maszyn rolniczych o wartości min.20 000 zł brutto.
Czy oswiadczenie niepodleganiu wykluczenia 1
Wykaz dokumentow zaswiadczen Aktualne na dzień składania ofert oświadczenie w zakresie wskazanym w załączniku nr 2 i 3 do SIWZ. Informacje zawarte w oświadczeniu będą stanowić wstępne potwierdzenie, że wykonawca nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu.
Zakresie warunkow udzialu Część II: Zamawiający wymaga przedłożenia wykazu dostaw wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów na rzecz których dostawy zostały wykonane, oraz z załączeniem dowodów określających czy te dostawy zostały wykonane lub są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz którego dostawy były wykonywane, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny i obiektywnym charakterze Wykonawca nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów- oświadczenie Wykonawcy; w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte wykonywanie powinno być wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert-zgodnie z zał. Nr 5 do SIWZ. Zamawiający uzna opisany powyżej warunek za spełniony jeżeli Oferent w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres działalności jest krótszy - w tym okresie wykonał co najmniej 1 dostawę, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych wykonuje co najmniej 1 dostawę polegającą na dostawie sprzętu agd/gastronomicznego o wartości min.10 000 zł brutto. Część IV zamówienia: Zamawiający wymaga przedłożenia wykazu dostaw wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów na rzecz których dostawy zostały wykonane, oraz z załączeniem dowodów określających czy te dostawy zostały wykonane lub są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz którego dostawy były wykonywane, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny i obiektywnym charakterze Wykonawca nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów- oświadczenie Wykonawcy; w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte wykonywanie powinno być wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert-zgodnie z zał. Nr 5 do SIWZ. Zamawiający uzna opisany powyżej warunek za spełniony jeżeli Oferent w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres działalności jest krótszy - w tym okresie wykonał co najmniej 1 dostawę, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych wykonuje co najmniej 1 dostawę polegającą na dostawie maszyn rolniczych o wartości min.20 000 zł brutto.
Wykaz potwierdzenie okolicznosci .Część II zamówienia: - opis wraz z fotografią obejmująca informacje potwierdzające spełnianie przez sprzęt agd/ gastronomiczny parametrów zawartych w szczegółowym opisie przedmiotu zamówienia stanowiącym załącznik nr 7.2 Część IV zamówienia: -karty techniczne/opis sprzętu rolniczego i pomocy dydaktycznych potwierdzających spełnianie parametrów zawartych w szczegółowym opisie przedmiotu zamówienia stanowiącym zał. Nr 7.4
Zastosowanie procedury pzp 1
Zmiana umowy 1
Zmiana umowy tekst Zamawiający przewiduje możliwość zmiany istotnych postanowień umowy polegającą na przesunięciu terminu realizacji w przypadku konieczności no. zaistnienia siły wyższej.
IV 4 4 data 2018-08-06T00:00:00+02:00
IV 4 4 godzina 11:00
IV 4 4 jezyki Język polski
IV 4 5 okres 30

Powiązane

Zalacznik czesc nr 2
Zalacznik nazwa Zakup i dostawa sprzetu agd/gastronomicznego
Zalacznik cpv glowny przedmiot 39221000-7
Szacunkowa wartosc zamowienia zal 0,00
Zalacznik data zakonczenia 2018-08-31T00:00:00+02:00
Zalacznik krotki opis Zakres zamówienia: 1. Maszynka do mielenia mięsa- 1 szt. 2. Robot kuchenny wieloczynnościowy-2 szt. 3. Blender gastronomiczny-2 szt. 4. Sokowirówka-2 szt. 5. Piec konwekcyjno-parowy-1 szt. 6. Podgrzewacz do talerzy-1 szt. 7. Naświetlacz do dezynfekcji jaj-2 szt. 8. Sous Vide urządzenie do gotowania w niskich temperaturach z pakowarka próżniową-1 szt. 9. Maszyna uniwersalna z kompletem rozszerzonych przystawek(przeznaczona do mechanizacji czynności związanych z obróbką mięsa, warzyw, ciasta,itp.)- 2 szt. 10. Urządzenie do gotowania makaronu z koszem do gotowania- 1 szt. 11. Salamandra elektryczna-1 szt. 12. Ekspres do kawy- 2 szt. 13. Drobny sprzęt gastronomiczny: -garnki 6 elementowe- 6 kpl -patelnia o Sr. 28 cm- 6 szt -patelnia o Sr. 24 cm- 4 szt. -blender z pojemnikiem- 6 szt. - ekspres ze pieniaczem mleka- 4 szt. - stolnica drewniana- 5 szt. -rękaw cukierniczy z Tylkami 6 elementowy- 8 szt. -drewniany wałek do ciasta – 12 szt. -radełko- 12 szt. -salaterka 9 cm- 24 szt. - naczynie żaroodporne okrągłe z pokrywka 1,5 l-6 szt. -forma do babki gotowanej-forma mała- 4 szt. - rózga kuchenna ze stali nierdzewnej 25 cm- 10 szt -forma do tarty ze stali węglowej 28x 4 cm- 6 szt -filiżanka ze spodkiem 0, 20 l- 30 szt. -porcelanowy talerzyk spodek 16 cm- 60 szt. Komplet sztućców w aluminiowej walizce 72 elementy- 5 kpl.
  
Zalacznik czesc nr 4
Zalacznik nazwa Zakup i dostawa maszyn rolniczych oraz pomocy dydaktycznych
Zalacznik cpv glowny przedmiot 16000000-5
Szacunkowa wartosc zamowienia zal 0,00
Zalacznik data zakonczenia 2018-08-31T00:00:00+02:00
Zalacznik krotki opis Zakres zamówienia: 1. Pług obracalny 3 skibowy-1 szt 2. Opryskiwacz polowy ciągany 1200 l z belką 12 m-1 szt. 3. Agregat uprawno-siewny-1 szt 4. Siewnik zbożowy uniwersalny-1 szt. 5. kosiarka rotacyjna 6. Przetrząsaczo- zgrabiarka – 1 szt. 7. Atlas roślin uprawnych, chwastów i szkodników- 15 szt. 8. Zielniki roślin uprawnych i chwastów-15 szt. 9. Normy żywienia zwierząt- 15 szt. 10. Oprogramowanie do układania dawek pokarmowych, nawozowych, ochrony roślin, obrotu stadem- 15 stanowisk 11. Próbki nasion roślin uprawnych, nawozów , gleb-1 szt 12. Profile glebowe- 5 szt. 13. Modele narzędzi i maszyn do uprawy gleby , nawożenia, ochrony i zbioru roślin uprawnych-1 szt.
  

Criterion

Kryteria Termin wykonania zadania
Znaczenie 40,00
  
Kryteria Cena oferty(koszt)
Znaczenie 60,00
  
Repozytorium wiedzy Urzędu Zamówień Publicznych  

Niezbędnik każdego uczestnika postępowania przetargowego - zebrane w jednym miejscu wszystkie najważniejsze dokumenty prawne...

Gwarancja ceny artykułów biurowych - pętla na szyi?  

W postępowaniach przetargowych podanie najniższej ceny jest w dalszym ciągu głównym, a często jedynym kryterium...

Nowa linia długopisów SCHNEIDER Slider Xite, XB  

Długopisy SCHNEIDER Slider Xite, XB wyposażone w wymienny wkład Slider 710 XB to idealne narzędzie do codziennej pracy w...

przetargibiurowe.pl  (+48) 600 092 062

Godziny pracy:  Biuro, live chat: 800 - 1700  Wsparcie online: 24h

Michał Troc Biuro obsługi klienta  

Szanowni Klienci! Drodzy Państwo!

Dbamy o Twoją prywatność

Zanim klikniesz „Przejdź do serwisu”, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas i naszych zaufanych partnerów oraz przekazujemy informacje o naszej polityce prywatności w tym o tzw. cookies. Klikając „Przejdź do serwisu”, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas i naszych zaufanych partnerów, Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty), w tym na umieszczanie tzw. cookies na Twoich urządzeniach i ich odczytywanie, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu”.

Jeśli nie chcesz wyrazić zgody lub ograniczyć jej zakres, kliknij „Szczegóły”, gdzie znajdziesz wszelkie informacje o tym jak to zrobić . Te same informacje znajdziesz także na podstronie z naszą polityką prywatności obowiązującą od 25 maja 2018.

W przypadku użytkowników zalogowanych, ważna jest Państwa wcześniejsza zgoda której udzieliliście podczas zakładania konta. Każda Państwa zgoda jest dobrowolna i można ją w dowolnym momencie wycofać.

Polityka prywatności (rozwiń) Klauzula Informacyjna (rozwiń) Lista Zaufanych Partnerów (rozwiń)