Dostawa wyposażenia pracowni szkolnictwa zawodowego do Powiatowego Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Drawsku Pomorskim oraz Czaplinku.

Data publikacji 2018-07-26
Data zakończenia 2018-08-06 00:00:00
Instytucja Powiat Drawski
Miejscowość Drawsko Pomorskie
Województwo zachodniopomorskie
Branża
  • Urządzenia komputerowe,
  • Meble (włącznie z biurowymi), wyposażenie, urządzenia domowe (z wyłączeniem oświetlenia) i środki czyszczące,
  • Meble i wyposażenie kuchni,
  • Różny sprzęt,
  • Wyposażenie hotelowe,
  • Różne pakiety oprogramowania i systemy komputerowe

Szczegóły

Numer ogłoszenia 595204-N-2018
Typ dokumentu ZP-400
Kod CPV 391410002, 445120002, 302000001, 390000002, 393130009, 393000005, 489000007
Adres strony internetowej siwz
BZP Zobacz

Przedmiot zamówienia

1. Przedmiot zamówienia został podzielony na dziesięć części:

Numer części Nazwa części
I Wyposażenie pracowni diagnostyczno – konstrukcyjnej w PCKZiU
w Drawsku Pomorskim
II wyposażenie pracowni ręcznej i mechanicznej obróbki metali
w PCKZiU
III wyposażenie pracowni obróbki ręcznej i mechanicznej tworzyw sztucznych w PCKZiU
IV doposażenie pracowni stolarskiej w PCKZiU w Czaplinku
V Meble do pracowni hotelarskiej PCKZiU w Drawsku Pomorskim
VI Tekstylia do pracowni hotelarskiej PCKZiU w Drawsku Pomorskim
VII część kuchenna pracowni hotelarskiej PCKZiU w Drawsku Pomorskim
VIII sanitariaty do pracowni hotelarskiej PCKZiU w Drawsku Pomorskim
IX oświetlenie i urządzenia elektryczne do pracowni hotelarskiej PCKZiU w Drawsku Pomorskim
X wyposażenie pozostałe do pracowni hotelarskiej PCKZiU
w Drawsku Pomorskim
XI wyposażenie recepcji do pracowni hotelarskiej PCKZiU
w Drawsku Pomorskim


2. Sprzęt dostarczony w ramach niniejszego zamówienia ma być sprzętem fabrycznie nowym, tj. nieużywanym, nieuszkodzonym, nieregenerowanym, nieobciążonym prawami osób lub podmiotów trzecich oraz pochodzić z legalnego kanału sprzedaży producenta. Sprzęt powinien być dostarczony do miejsca wskazanego w szczegółowym opisie przedmiotu zamówienia w nienaruszonych oryginalnych opakowaniach bez śladów ingerencji, winien posiadać odpowiednią jakość, sprawność i wydajność. Sprzęt musi być dopuszczony do obrotu na terenie Polski i posiadać wymagane deklaracje i poświadczenia polskie lub Unii Europejskiej.
3. Wykonawca zobowiązany jest w szczególności dostarczyć przedmiot zamówienia własnym transportem, na własny koszt i ryzyko oraz dokonać jego rozładunku i montażu (w tym złożenia poszczególnych części składowych), uruchomienia i ustawienia w wyznaczonych pomieszczeniach, sprawdzić stan techniczny przedmiotu zamówienia.
4. Wszystkie urządzenia muszą zawierać wszystkie niezbędne do podłączenia kable dostarczone przez producenta urządzenia.
5. Ilekroć Zamawiający posługuje się w niniejszej SIWZ oraz załącznikach do niej - wskazaniem znaków towarowych, patentów lub pochodzenia w odniesieniu do opisu przedmiotu zamówienia, które wskazywałyby na konkretną rzecz lub konkretnego producenta, czy dostawcę oznacza to zapis przykładowy, a wskazaniu temu towarzyszą wyrazy „lub równoważny”. Zaoferowane parametry równoważne nie mogą być gorsze od wskazanych i mają gwarantować osiągnięcie zakładanych wydajności. Zgodnie z art. 30 ust. 5 ustawy Pzp, Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne opisywanym przez Zamawiającego, jest obowiązany wykazać, że oferowane przez niego dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają wymagania określone przez Zamawiającego.
6. W ramach zamówienia Wykonawca zobowiązany jest do przeprowadzenia szkolenia z obsługi dostarczonego sprzętu.
7. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia został zawarty w załączniku nr 1 do SIWZ.
8. Warunki realizacji zamówienia – dostawy zawarte zostały w istotnych postanowieniach umowy – załącznik nr 4 do SIWZ.

Dodatkowe informacje

GuidZP400 10fc79b2-6eb8-4d91-aad5-bf36c21f8c02
Biuletyn 595204-N-2018
Zamawiajacy nazwa Powiat Drawski
Regon 330920765
Zamawiajacy adres ulica Plac Elizy Orzeszkowej
Zamawiajacy adres numer domu 3
Zamawiajacy miejscowosc Drawsko Pomorskie
Zamawiajacy kod pocztowy 78-500
Zamawiajacy panstwo Polska
Zamawiajacy wojewodztwo zachodniopomorskie
Zamawiajacy telefon 943630780
Zamawiajacy fax 943630788
Zamawiajacy email a.gagalska@powiatdrawski.pl
Adres strony url www.powiatdrawski.pl
Zamieszczanie obowiazkowe 1
Ogloszenie dotyczy 1
Czy finansowane z unii 1
Nazwa projektu programu w ramach projektu: Dostosowanie infrastruktury szkolnictwa zawodowego do potrzeb lokalnego rynku pracy na obszarze Strefy Centralnej na terenie powiatu drawskiego” realizowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020 Działanie 9.9 Infrastruktura szkolnictwa zawodowego w ramach Kontraktów Samorządowych
Czy ubiegac zaklady pracy 2
Minimalny procent zatrudnienia 0%
Rodzaj zamawiajacego 2
Czy dostep dokumentow zamowienia 1
Dostep dokumentow zamowienia www.powiatdrawski.pl w BIP
Czy zamieszczona bedzie specyfikacja 1
Zamieszczona bedzie specyfikacja www.powiatdrawski.pl w BIP
Czy wymagane przeslanie ofert 1
Wymagane przeslanie ofert inny pisemnie na adres Zamawiającego - Powiat Drawski
Dopuszczone wymagane przeslanie ofert adres Plac Elizy Orzeszkowej 3 , 78-500 Drawsko Pomorskie
Nazwa nadana zamowieniu Dostawa wyposażenia pracowni szkolnictwa zawodowego do Powiatowego Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Drawsku Pomorskim oraz Czaplinku.
Numer referencyjny Inż.272.8.6.2017.AG
Rodzaj zamowienia 1
Czy podzielone na czesci 1
Okreslenie przedmiotu 1. Przedmiot zamówienia został podzielony na dziesięć części: Numer części Nazwa części I Wyposażenie pracowni diagnostyczno – konstrukcyjnej w PCKZiU w Drawsku Pomorskim II wyposażenie pracowni ręcznej i mechanicznej obróbki metali w PCKZiU III wyposażenie pracowni obróbki ręcznej i mechanicznej tworzyw sztucznych w PCKZiU IV doposażenie pracowni stolarskiej w PCKZiU w Czaplinku V Meble do pracowni hotelarskiej PCKZiU w Drawsku Pomorskim VI Tekstylia do pracowni hotelarskiej PCKZiU w Drawsku Pomorskim VII część kuchenna pracowni hotelarskiej PCKZiU w Drawsku Pomorskim VIII sanitariaty do pracowni hotelarskiej PCKZiU w Drawsku Pomorskim IX oświetlenie i urządzenia elektryczne do pracowni hotelarskiej PCKZiU w Drawsku Pomorskim X wyposażenie pozostałe do pracowni hotelarskiej PCKZiU w Drawsku Pomorskim XI wyposażenie recepcji do pracowni hotelarskiej PCKZiU w Drawsku Pomorskim 2. Sprzęt dostarczony w ramach niniejszego zamówienia ma być sprzętem fabrycznie nowym, tj. nieużywanym, nieuszkodzonym, nieregenerowanym, nieobciążonym prawami osób lub podmiotów trzecich oraz pochodzić z legalnego kanału sprzedaży producenta. Sprzęt powinien być dostarczony do miejsca wskazanego w szczegółowym opisie przedmiotu zamówienia w nienaruszonych oryginalnych opakowaniach bez śladów ingerencji, winien posiadać odpowiednią jakość, sprawność i wydajność. Sprzęt musi być dopuszczony do obrotu na terenie Polski i posiadać wymagane deklaracje i poświadczenia polskie lub Unii Europejskiej. 3. Wykonawca zobowiązany jest w szczególności dostarczyć przedmiot zamówienia własnym transportem, na własny koszt i ryzyko oraz dokonać jego rozładunku i montażu (w tym złożenia poszczególnych części składowych), uruchomienia i ustawienia w wyznaczonych pomieszczeniach, sprawdzić stan techniczny przedmiotu zamówienia. 4. Wszystkie urządzenia muszą zawierać wszystkie niezbędne do podłączenia kable dostarczone przez producenta urządzenia. 5. Ilekroć Zamawiający posługuje się w niniejszej SIWZ oraz załącznikach do niej - wskazaniem znaków towarowych, patentów lub pochodzenia w odniesieniu do opisu przedmiotu zamówienia, które wskazywałyby na konkretną rzecz lub konkretnego producenta, czy dostawcę oznacza to zapis przykładowy, a wskazaniu temu towarzyszą wyrazy „lub równoważny”. Zaoferowane parametry równoważne nie mogą być gorsze od wskazanych i mają gwarantować osiągnięcie zakładanych wydajności. Zgodnie z art. 30 ust. 5 ustawy Pzp, Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne opisywanym przez Zamawiającego, jest obowiązany wykazać, że oferowane przez niego dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają wymagania określone przez Zamawiającego. 6. W ramach zamówienia Wykonawca zobowiązany jest do przeprowadzenia szkolenia z obsługi dostarczonego sprzętu. 7. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia został zawarty w załączniku nr 1 do SIWZ. 8. Warunki realizacji zamówienia – dostawy zawarte zostały w istotnych postanowieniach umowy – załącznik nr 4 do SIWZ.
Cpv glowny przedmiot 39141000-2
Szacunkowa wartosc zamowienia calosc 0,00
Informacje dodatkowe okreslenie warunkow Zamawiający nie stawia warunków udziału w niniejszym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Sytuacja finansowa informacje dodatkowe Zamawiający nie stawia warunków udziału w niniejszym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Zdolnosc techniczna informacje dodatkowe Zamawiający nie stawia warunków udziału w niniejszym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Czy zamawiajacy przewiduje wykluczenie 1
Art 24 ust 5 pkt 1 1
Czy oswiadczenie niepodleganiu wykluczenia 1
Wykaz dokumentow zaswiadczen 1) odpisu z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia.
Zastosowanie procedury pzp 1
Zmiana umowy 1
Zmiana umowy tekst 1. Istotne postanowienia umowy zawarte zostały w Załączniku nr 4 do SIWZ. 2. Zamawiający przewiduje możliwość zmian istotnych postanowień zawartej umowy, w przypadku wystąpienia co najmniej jednej z okoliczności wymienionych poniżej: 1) Zmiana terminu realizacji przedmiotu umowy – zmiany będące następstwem okoliczności leżących po stronie Zamawiającego, w szczególności: niegotowość Zamawiającego do przyjęcia dostawy, brak możliwości uruchomienia sprzętu. W przypadku wystąpienia okoliczności termin wykonania umowy może ulec odpowiedniemu przedłużeniu, o czas niezbędny do zakończenia wykonywania przedmiotu w sposób należyty, nie dłużej jednak niż o okres trwania tych okoliczności. 2) Pozostałe zmiany: a) zmiana obowiązującej stawki VAT, jeśli zmiana stawki VAT będzie powodować zwiększenie kosztów wykonania umowy po stronie Wykonawcy, Zamawiający dopuszcza możliwość zwiększenia wynagrodzenia o kwotę równą różnicy w kwocie podatku VAT zapłaconego przez wykonawcę lub jeśli zmiana stawki VAT będzie powodować zmniejszenie kosztów wykonania umowy po stronie Wykonawcy, Zamawiający dopuszcza możliwość zmniejszenia wynagrodzenia o kwotę stanowiącą różnicę kwoty podatku VAT do zapłacenia przez wykonawcę, b) rezygnacja przez Zamawiającego z realizacji części przedmiotu umowy, w takim przypadku wynagrodzenie przysługujące wykonawcy zostanie pomniejszone, przy czym Zamawiający zapłaci za wszystkie spełnione świadczenia oraz udokumentowane koszty, które wykonawca poniósł w związku z wynikającymi z umowy planowanymi świadczeniami. Wszystkie powyższe postanowienia stanowią katalog zmian, na które Zamawiający może wyrazić zgodę. Nie stanowią jednocześnie zobowiązania do wyrażenia takiej zgody.
IV 4 4 data 2018-08-06T00:00:00+02:00
IV 4 4 godzina 10:00
IV 4 5 okres 30

Powiązane

Zalacznik czesc nr 1
Zalacznik nazwa Wyposażenie pracowni diagnostyczno – konstrukcyjnej w PCKZiU w Drawsku Pomorskim
Zalacznik cpv glowny przedmiot 44512000-2
Szacunkowa wartosc zamowienia zal 0,00
Zalacznik okres w dniach 15
Zalacznik krotki opis 1. Zasilacz laboratoryjny 2. System poduszek powietrznych SRS 3. System magistrali CAN BUS w układzie komfortu 4. Zespół napędowy silnika ZI 5. Komputer diagnostyczny z oprogramowaniem 6. Oscyloskop 7. system klimatyzacji 8. stanowisko testowania sondy lambda 9. wyposażenie narzędziowe do diagnostyki samochodowej 10 mierniki i testery do diagnostyki samochodowej
  
Zalacznik czesc nr 2
Zalacznik nazwa wyposażenie pracowni ręcznej i mechanicznej obróbki metali w PCKZiU
Zalacznik cpv glowny przedmiot 44512000-2
Szacunkowa wartosc zamowienia zal 0,00
Zalacznik okres w dniach 15
Zalacznik krotki opis 1 Twardościomierz uniwersalny 2 Zestaw narzędzi monterskich – wózek narzędziowy 3 Zestaw narzędzi ślusarskich 4 Zaginarka do blachy z osprzętem 5 Hydrauliczna giętarka do rur 6 Wiertarka słupowa 7 Zestaw narzędzi do obróbki metali 8 Tokarka uniwersalna
  
Zalacznik czesc nr 3
Zalacznik nazwa wyposażenie pracowni obróbki ręcznej i mechanicznej tworzyw sztucznych w PCKZiU
Zalacznik cpv glowny przedmiot 30200000-1
Szacunkowa wartosc zamowienia zal 0,00
Zalacznik okres w dniach 15
Zalacznik krotki opis 1 Laptop 2 Rzutnik – projektor multimedialny 3 Adaptacyjne Centrum Obróbcze
  
Zalacznik czesc nr 4
Zalacznik nazwa doposażenie pracowni stolarskiej w PCKZiU w Czaplinku
Zalacznik cpv glowny przedmiot 44512000-2
Szacunkowa wartosc zamowienia zal 0,00
Zalacznik okres w dniach 15
Zalacznik krotki opis 1 pilarka formatowa tarczowa z podcinaczem 2 okleiniarka wąskich powierzchni 3 frezarka dolnowrzecionowa do drewna z frezami i wrzecionem
  
Zalacznik czesc nr 5
Zalacznik nazwa Meble do pracowni hotelarskiej PCKZiU w drawsku Pomorskim
Zalacznik cpv glowny przedmiot 39000000-2
Szacunkowa wartosc zamowienia zal 0,00
Zalacznik okres w dniach 15
Zalacznik krotki opis 1 Łóżko wraz z materacem 2 Szafa ubraniowa do zabudowy 3 Wieszaki do szafy 4 Szafka nocna z szufladami 5 Bagażnik hotelowy 6 Wieszak ścienny 7 szafka na buty 8 Stolik okolicznościowy 9 Krzesła tapicerowane 10 Toaletka hotelowa 11 Narożnik - sofa 12 Fotel tapicerowany 13 Stół 14 Stół kuchenny 15 Krzesła kuchenne tapicerowane 16 Karnisz podwójny 17 Karnisz podwójny 18 Regał 19 Szafa biurowa 20 Krzesło obrotowe 21 Biurko 22 Lada recepcyjna 23 Szafka 24 Klucznica
  
Zalacznik czesc nr 6
Zalacznik nazwa Tekstylia do pracowni hotelarskiej PCKZiU w Drawsku Pomorskim
Zalacznik cpv glowny przedmiot 39313000-9
Szacunkowa wartosc zamowienia zal 0,00
Zalacznik okres w dniach 15
Zalacznik krotki opis 1 Kołdra 2 Poduszka 3 Poszwa 4 Poszewka 5 Prześcieradło z gumką 6 Narzuta na łóżko 7 Koc 8 Ochraniacz na materac 9 Wykładzina dywanowa 10 Ręcznik kąpielowy 11 Ręcznik kąpielowy 12 Ręcznik kąpielowy 13 Ręcznik kąpielowy 14 Szlafrok 15 Dywaniki łazienkowe 16 zasłony 17 Wycieraczka 18 Rolety okienne
  
Zalacznik czesc nr 7
Zalacznik nazwa część kuchenna pracowni hotelarskiej PCKZiU w Drawsku Pomorskim
Zalacznik cpv glowny przedmiot 39141000-2
Szacunkowa wartosc zamowienia zal 0,00
Zalacznik okres w dniach 15
Zalacznik krotki opis 1 Blat kuchenny 2 Szafka kuchenna stojąca pod blat z 4 szufladami 3 Szafka kuchenna stojąca pod blat 4 Szafki kuchenne wiszące poziome 5 Szafka kuchenna wisząca pozioma 6 Zlewozmywak 7 Zmywarka do naczyń pod blat 8 Lodówka pod blat 9 Czajnik 10 Zastawa stołowa 11 Ekspres ciśnieniowy do kawy z młynkiem i spieniaczem mleka 12 Płyta indukcyjna 13 Garnki 14 Patelnia 15 Okap kuchenny
  
Zalacznik czesc nr 8
Zalacznik nazwa sanitariaty do pracowni hotelarskiej PCKZiU w drawsku Pomorskim
Zalacznik cpv glowny przedmiot 39313000-9
Szacunkowa wartosc zamowienia zal 0,00
Zalacznik okres w dniach 15
Zalacznik krotki opis 1 Kabina prysznicowa 2 Zestaw: umywalka z szafką 3 Dozownik do mydła 4 WC kompakt 5 Lustro łazienkowe 6 Suszarka hotelowa do włosów 7 Wieszaki na ręczniki 8 Szafka łazienkowa (słupek) 9 Kosz na śmieci 10 Bateria prysznicowa 11 Bateria do umywalki 12 Bateria do zlewozmywaka
  
Zalacznik czesc nr 9
Zalacznik nazwa oświetlenie i urządzenia elektryczne do pracowni hotelarskiej PCKZiU w drawsku Pomorskim
Zalacznik cpv glowny przedmiot 39300000-5
Szacunkowa wartosc zamowienia zal 0,00
Zalacznik okres w dniach 15
Zalacznik krotki opis 1 Lampa nocna 2 Lampa biurkowa 3 Lampa stojąca 4 Telewizor 5 Telewizor 6 Oświetlenie 7 Odkurzacz 8 Zegar ścienny
  
Zalacznik czesc nr 10
Zalacznik nazwa wyposażenie pozostałe do pracowni hotelarskiej PCKZiU w drawsku Pomorskim
Zalacznik cpv glowny przedmiot 39313000-9
Szacunkowa wartosc zamowienia zal 0,00
Zalacznik okres w dniach 15
Zalacznik krotki opis 1 Lustro bez ramy Zamawiający wymaga dostarczenia lustra o następujących parametrach: • wymiary: szerokość 70 cm / wysokość 100 cm • bez ramy sztuka 1 Wyposażenie pokoju dziennego 2 fototapeta Zamawiający wymaga dostarczenia fototapetę o następujących parametrach: • wymiar: szerokość 80cm/ długość 220 cm • materiał: tapeta samoprzylepna • wzór: limonka (cytryna z zieloną skórką) sztuka 1 3 Obraz Zamawiający wymaga dostarczenia obrazów o następujących parametrach: • wymiar: 60 cm/160 cm • motyw: pejzaż (jezioro, las) • kolor: szary/turkus sztuka 2 Wyposażenie pokoju dziennego 4 Tabliczka z napisem „RECEPCJA” Zamawiający wymaga dostarczenia tabliczki z napisem recepcja o następujących parametrach: • Tabliczka na stolik • Treść tabliczki grawerowana. • Rozmiar 30 x 15cm Sztuka 2 Wyposażenie recepcji
  
Zalacznik czesc nr 11
Zalacznik nazwa wyposażenie recepcji do pracowni hotelarskiej PCKZiU w Drawsku Pomorskim
Zalacznik cpv glowny przedmiot 48900000-7
Szacunkowa wartosc zamowienia zal 0,00
Zalacznik okres w dniach 15
Zalacznik krotki opis 1 Laptop 2 Oprogramowanie do obsługi gości 3 Urządzenie wielofunkcyjne (ksero, faks, skaner, drukarka) 4 Czytnik do kart płatniczych
  

Criterion

Kryteria termin dostawy
Znaczenie 40,00
  
Kryteria cena
Znaczenie 60,00
  
Repozytorium wiedzy Urzędu Zamówień Publicznych  

Niezbędnik każdego uczestnika postępowania przetargowego - zebrane w jednym miejscu wszystkie najważniejsze dokumenty prawne...

Gwarancja ceny artykułów biurowych - pętla na szyi?  

W postępowaniach przetargowych podanie najniższej ceny jest w dalszym ciągu głównym, a często jedynym kryterium...

Nowa linia długopisów SCHNEIDER Slider Xite, XB  

Długopisy SCHNEIDER Slider Xite, XB wyposażone w wymienny wkład Slider 710 XB to idealne narzędzie do codziennej pracy w...

przetargibiurowe.pl  (+48) 600 092 062

Godziny pracy:  Biuro, live chat: 800 - 1700  Wsparcie online: 24h

Michał Troc Biuro obsługi klienta  

Szanowni Klienci! Drodzy Państwo!

Dbamy o Twoją prywatność

Zanim klikniesz „Przejdź do serwisu”, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas i naszych zaufanych partnerów oraz przekazujemy informacje o naszej polityce prywatności w tym o tzw. cookies. Klikając „Przejdź do serwisu”, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas i naszych zaufanych partnerów, Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty), w tym na umieszczanie tzw. cookies na Twoich urządzeniach i ich odczytywanie, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu”.

Jeśli nie chcesz wyrazić zgody lub ograniczyć jej zakres, kliknij „Szczegóły”, gdzie znajdziesz wszelkie informacje o tym jak to zrobić . Te same informacje znajdziesz także na podstronie z naszą polityką prywatności obowiązującą od 25 maja 2018.

W przypadku użytkowników zalogowanych, ważna jest Państwa wcześniejsza zgoda której udzieliliście podczas zakładania konta. Każda Państwa zgoda jest dobrowolna i można ją w dowolnym momencie wycofać.

Polityka prywatności (rozwiń) Klauzula Informacyjna (rozwiń) Lista Zaufanych Partnerów (rozwiń)